Tv-tittandet ökade med uppemot 40 procent under 2023 visar siffror från Tele2

Report this content

Under 2023 ökade det totala tv-tittandet i Tele2s nät för både linjärt- samt streaming med 38 procent respektive 10 procent per kund jämfört med 2022. Det visar siffror som Tele2 har tagit fram genom att noga följa tv-trafiken bland en miljon svenskar.

Konsumtion av sport ökade med 18 procent bland Tele2s tv-kunder förra året jämfört med 2022*, där bland annat damernas FIFA Fotbolls-VM låg i toppen. Under VM var tittandet fem gånger högre än under en vanlig förmiddag och 75 procent högre än en typisk vardagskväll bland Tele2s kunder.

-        Det glädjer mig att se dessa ökade tittarsiffror för all typ av innehåll, då vi ständigt jobbar med att förbättra vårt streamingutbud till våra kunder. Under 2024 har vi mycket att se fram emot, inte minst de Olympiska Spelen 2024 som visas i sommar, samt Fotbolls-EM för herrar, säger Niclas Rosendahl, chef för TV och Play på Tele2.

Nyhetstittandet ökade 15 procent jämfört med 2022. Det oroliga omvärldsläget antas vara orsaken till det växande intresset för nyheter.

-        En orolig omvärld, gängkriminalitet, inflation och höga räntor har sannolikt bidragit till att svenskarna velat hålla sig mer uppdaterade med de senaste nyheterna, säger Niclas Rosendahl.

Topp 5 nyhetsprogram 2023

Topplista per antal tittare:

Rapport

TV4 Nyheterna och Sporten

Lokala nyheter

Kulturnyheterna

Topp 5 sportevent 2023

Topplista per antal tittare:

FIFA Fotbolls-VM Damer 2023

Hockeylördag

Friidrotts-VM 2023

Ishockey-VM

Fotboll: UEFA EM-kval 2024

Tele2 förutspår att tittandet på sport- och nyhetssändningar kommer fortsätta öka och pekar särskilt på förväntade stora tittarmängder under de kommande Olympiska Spelen i Paris och EM i fotboll i Tyskland under sommaren.

Tele2 levererar digital-tv till över en miljon svenska hushåll. Siffrorna i texten är baserade på antal kunder hos Tele2.

Siffrorna i topp 5-listorna är baserade på totalt antal unika aktiva kunder under 2023 som har tittat på programmen. De gäller inte specifika datum utan alla sändningar.

*Tv-tittandet på sport har ökat med 18 procent bland Tele2:s tv-kunder, det vill säga antalet genomsnittligt konsumerade timmar på sportsändningar i Tele2s kundbas ökade med 18 procent.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager/PR-chef, Tele2, +46 (0)8 121 47 400, jessica.hjalmered@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida
www.tele2.com.

Taggar:

Snabbfakta

Nyhetstittandet och konsumtionen av sport ökade med 15 respektive 18 procent förra året, jämfört med 2022. Det oroliga omvärldsläget antas vara orsaken till det växande intresset för nyheter.

Citat

En orolig omvärld, gängkriminalitet, inflation och höga räntor har sannolikt bidragit till att svenskarna velat hålla sig mer uppdaterade med de senaste nyheterna.
Niclas Rosendahl, chef för TV och Play på Tele2