André Pops mest populära programledaren ─ SVT-profilen vinnare i ny undersökning

SVT-profilen André Pops är Sveriges populäraste programledare. Det visar en nyligen genomförd undersökning där svenska tv-tittare har utsett sin favorit i rutan. Även andra- och tredjeplatsen innehas av SVT-profiler.

Drygt 3 000 svenskar mellan 15 och 80 år har medverkat i undersökningen via Com-panelen som kretsar kring tv-tittande och genomförts på initiativ av Com Hem. Respondenterna ombads bland annat svara på vem de tycker är Sveriges bästa programledare. Urvalet bestod av aktuella och flitigt anlitade medarbetare vid Sveriges största tv-kanaler.

Vinnare i undersökningen är SVT-profilen André Pops. På andra plats kommer Fredrik Lindström, tätt följd av Fredrik Skavlan och Peter Settman, som delar tredjeplatsen.

- Med sina insatser i omtyckta sportprogram som Vinterstudion och inte minst som SVT:s senaste julvärd har André Pops tagit ett fast grepp om den svenska tv-publiken. Han är en värdig vinnare och ett riktigt proffs, säger Christofer Peilitz, produktchef för tv på Com Hem.

Vem man gillar mest i rutan skiljer sig dock lite mellan generationerna. Vinnaren André Pops hamnar i topp bland 40-, 50- och 60-talister. Får 70-talisterna bestämma tar Fredrik Lindström hem vinsten, och för 80-talisterna är Filip och Fredrik klara favoriter.

Sveriges populäraste programledare enligt undersökningen:

1. André Pops
  2. Fredrik Lindström
  3. Fredrik Skavlan / Peter Settman
  4. Filip Hammar & Fredrik Wikingsson / Robert Aschberg / Anne Lundberg
  5. Martin Timell

Fakta André Pops:
André Pops, 38, är sportkommentator och programledare i Sveriges Television. Vid Kristallengalan 2010 vann han pris för "Årets bästa sport-tv profil". Samma år var han julvärd i SVT.

Fakta Com-panelen:
Com-panelen består av 5000 respondenter som kontinuerligt får besvara frågor om bredband, tv och telefoni. Panelen rekryterades i mars 2011 och är ett initiativ för att föra en närmare dialog med konsumenter för att möta behov och önskemål. Respondenterna är Com Hem-kunder mellan 15 och 80 år som är geografiskt spridda över Sverige.

Jessica Sjöberg, presschef, tel: 0734 390898, e-post:

Om Com Hem Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40 procent, nära 1,8 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni. Företaget grundades 1983, har cirka 700 anställda och huvudkontor i Stockholm. www.comhem.se