Com Hem ökar antalet anslutna hushåll

Com Hems omsättning uppgick till 1 123 miljoner kronor för första kvartalet 2013, jämfört med 1 136 miljoner kronor för samma kvartal 2012. EBIDTA uppgick till 544 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 532 miljoner kronor under första kvartalet 2012.

Antalet anslutna hushåll var under kvartalet 1,78 miljoner, en ökning med 40 000 jämfört med motsvarande kvartal 2012. Ökningen jämfört med fjärde kvartalet 2012 är 30 000 anslutna hushåll. Anledningen till ökningen är bland annat en allt mer aktiv roll som tjänsteleverantör inom öppna nät och utvecklingen inom LAN.

Antal unika abonnenter uppgick under perioden till 823 400, en minskning från 827 800 föregående kvartal. Antalet digital-tv-abonnemang ökar till 613 300, jämfört med 611 700 fjärde kvartalet 2012.

– Det är glädjande att se att vi stabiliserar antal digital-tv-kunder, efter ett par kvartal med minskade siffror. Vi behåller samtidigt en stabil position på den mycket konkurrensutsatta bredbandsmarknaden, säger Tomas Franzén, vd på Com Hem.

För att möta minskningen för fast telefoni till förmån för mobiltelefoni lanserade Com Hem under kvartalet Hemtelefon i mobilen, en app för smarttelefoner som med hjälp av ett trådlöst nätverk (WiFi) flyttar den fasta hemtelefonins fördelar in i mobiltelefonen.

Fokus under kvartalet har i övrigt legat på utvecklingen av Com Hems nya tv-lösning, TiVo®, som kommer att lanseras under sommaren.

Under kvartalet har Henri Caddeo tillträtt som teknikdirektör och Asanga Gunatillaka tillträtt rollen som produktdirektör. De båda sitter även i företagsledningen.

Com Hems resultat för första kvartalet 2013 i sammanfattning

Com Hems omsättning minskade något under första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2012. Omsättningen uppgick till 1 123 miljoner kronor under första kvartalet 2013, jämfört med 1 136 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2012. EBITDA ökade under första kvartalet till 544 miljoner kronor jämfört med 532 miljoner kronor under motsvarande kvartal förra året.

Antal anslutna hushåll och abonnenter

Q1 2013 Q4 2012 Q3 2012 Q2 2012 Q1 2012
Antal anslutna hushåll 1,78 milj 1,75 milj 1,75 milj 1,75 milj 1,74 milj
Digital-tv-abonnemang 613 300 611 700 612 700 620 900 643 600
Bredbandsabonnemang 542 400 543 200 544 300 544 600 550 100
Telefoniabonnemang 339 500 347 600 355 200 360 200 369 500
Triple play-kunder 254 300 263 600 270 800 275 700 285 500
Totalt antal unika kunder 823 400 827 800 831 000 834 800 851 800

Finansiell utveckling

MSEK Q1 2013 Q1 2012 Helåret 2012 Helåret 2011
Nettoomsättning 1 123 1 136 4 562 4 520
EBITDA* 544 532 2 232 2 098
Investeringar** 170 198 913 734
EBITDA - investeringar 374 334 1 319 1 364

* Rörelseresultat före avskrivningar och poster av engångskaraktär.

** Investeringskostnader före finansiell leasing

Com Hems presstjänst, tel: 08 – 553 634 40, e-post: press@comhem.com

Om Com Hem Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 37 procent, närmare 1,78 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för tv, bredband och fast telefoni. Com Hem grundades 1983, har cirka 950 anställda, huvudkontor i Stockholm och kontrolleras av BC Partners. För mer information, gå till www.comhem.se