Com Hem tecknar samarbetsavtal med SABO

Com Hem och SABO, bransch- och intresseorganisationen för Sveriges cirka 300 kommunala bostadsföretag, har tecknat ett samarbetsavtal. SABOs medlemsföretag finns över hela Sverige och äger och förvaltar totalt ca 730 000 bostäder.

Avtalet syftar till att parterna gemensamt ska verka för bästa möjliga utveckling av infrastruktur, affärsmodeller och tjänster för SABOs medlemmar, och därmed för ett så brett utbud som möjligt av attraktiva tv-, bredbands-, och telefonitjänster till de boende.

- Samarbetsavtalet med SABO visar att vi har en samsyn kring infrastruktur och affärsmodeller i flerbostadshus som värnar om en bra konkurrens och valmöjligheter för de boende, säger Tomas Franzén, VD på Com Hem.

Com Hem har i dag sin fiber-koaxinfrastruktur i många av de kommunala bostadsbolagens fastigheter. Vid sidan av denna finns öppna nät i många av fastigheterna. Det tecknade samarbetsavtalet sätter upp riktlinjer för hur parterna ska verka för vidareutveckling av den öppna nätmodellen liksom bevarande och utveckling av den befintliga fiber-koaxinfrastrukturen.

- För att den öppna nätmodellen ska bli framgångsrik måste den både vara kommersiellt gångbar och kunna stå på egna ben. I samarbete med bland andra SABO och Fastighetsägarna arbetar Com Hem därför aktivt för att främja utvecklingen av lönsamma, öppna nät. Parallellt och i konkurrens med andra infrastukturer bidrar detta till större utbud och valfrihet för konsumenterna, säger Tomas Franzén.

- Förutom att Com Hem levererar tjänster som har ett stort värde för våra medlemmar och deras hyresgäster, har de sett fördelarna med att agera både i egna och i öppna nät genom systerbolaget ITUX. Samarbetet med Com Hem innebär en fortsatt utveckling av den infrastruktur på vilken våra medlemmar väljer att realisera lösningar för tv, bredband och telefoni, säger Kurt Eliasson, VD på SABO.

Samarbetsavtalet gäller till och med 31 december 2013.

Jessica Sjöberg, presschef, tel: 0734 390898, e-post:

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40 procent, 1,76 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud samt prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för bredband och fast telefoni. Företaget grundades 1983, har cirka 650 anställda och huvudkontor i Stockholm. Ägare är The Carlyle Group och Providence Equity Partners. För mer information: www.comhem.se