En av fyra svenskar är soffpotatisar

Snart är det vintertid. Mörkare höst- och vinterkvällar betyder ofta mer tid hemma och för de flesta även mer tid i tv-soffan. Var fjärde svensk uppskattar att de i snitt ägnar 100 timmar per månad åt spontant tv-tittande. Hela 40 procent önskar att de kunde planera sin egen tv-tablå och bestämma när programmen ska sändas till dem. Det visar Com Hems tv-undersökning bland 1 000 svenskar.

Undersökningen visar att å ena sidan ägnar en av fyra 100 timmar per månad åt spontant tv-tittande medan å andra sidan stora delar av svenska folket (40 procent) vill planera sin egen tv-tablå. Flest svenskar spontan-tv-tittar upp till en timme per dag. Kvinnor är något mer spontana än män. Likaså 60-74-åringar där mer än en tredjedel ägnar i genomsnitt 3,5 timmar per dag åt spontant tv-tittande. Skåningarna utmärker sig också som landets mesta soffpotatisar där nästan en tredjedel ägnar 3,5 timmar per dag åt spontantittande. – Vi märker en tydlig trend bland våra kunder att de vill kunna styra över sitt tv-tittande. Med on demand-tv finns tekniken på plats som gör det enklare att ta makten över sin tv och se sina favoritprogram när som helst under dygnet, och få mer kvalitets-tv-tid, säger Annika Sten-Pärson, försäljnings- och marknadsdirektör på Com Hem. Många svenskar väljer redan idag att planera sitt tv-tittande. Vanligast är att planera 1-2 timmars tv-tittande per dygn. En procent säger att de planerar 5-7 timmar per dygn. Det vanligaste sättet att planera sin tv-tablå är fortfarande med hjälp av tidningens tv-tablå – sex av tio använder den när de vill se vad som går på tv. Bland yngre är tv-guider på nätet den vanligaste informationskällan. Varannan svensk säger att de tittar minst 1-2 dagar i veckan på tv-program som de inte är intresserade av. Slötittandet beror på olika orsaker, att vi äter framför tv:n, väntar på att ett annat program ska börja eller att vi håller en familjemedlem eller vän sällskap framför tv:n. Slötittandet i väntan på att ett tv-program ska börja eller i brist på annat kan minskas med on demand. Tv-tittarna kan enkelt och bekvämt planera sin egen tv-tablå från soffan. I Com Hems on demand-tjänst ingår cirka tio tv-kanaler och mer än 700 filmer. Just nu utökas filmutbudet med filmer från TV1000, däribland svenska klassiker som ”Äppelkriget” och nya filmer som ”National Treasure: The Book of Secrets” och ”Berättelsen om Narnia: Prins Caspian” Com Hems on demand-tjänst lanserades tidigare i år i Skåne. Vid årsskiftet 2009/2010 är planen att 500 000 hushåll ska ha möjlighet att ta del av tjänsten. Fakta om undersökningen Com Hem har låtit Synovate genomföra en undersökning om svenskarnas tv-vanor idag och i framtiden. 1 001 personer i åldern 16-74 år har svarat på frågor via en webbenkät, ett representativt urval av svenska internetanvändare. Undersökningen genomfördes i juli månad 2009. Mer om Com Hem On Demand, www.comhem.se/ondemand