• Tele2 play/

Favoriter i repris – Kristian Luuk och Peter Settman vill svenska folket helst se igen om 10 år

Svenska folket har nu rankat vilka programledare som de helst vill kunna se på tv igen om tio år. Första plats delas av Kristian Luuk och Peter Settman. Strax därefter följer Filip & Fredrik, Carina Berg och Ingvar Oldsberg. Det visar en färsk undersökning om svenskarnas tv-vanor som Com Hem har låtit Synovate göra bland 1 000 svenskar.

Com Hem har frågat svenskarna om vilka av dagens programledare och underhållnings-program/tv-serier som man helst vill kunna se om tio år. Nästan var femte svensk (17 procent) vill se sina favoriter – Kristian Luuk och Peter Settman – om tio år. I åldern 16-29 vinner Kristian Luuk där mer än var fjärde (29 procent) vill se honom, jämfört med Peter Settman där knappt var fjärde känner så. Drygt en av tio av alla tillfrågade vill helst se Carina Berg, Filip & Fredrik eller Ingvar Oldsberg. Men, i åldersgruppen 60-74 år är Oldsberg mest populär, var femte person vill se honom i tv om tio år. I samma åldersgrupp är även Ann Lundberg och Stina Dabrowski populära. Mest populära: 1. Kristian Luuk och Peter Settman (17 procent) 3. Filip & Fredrik (15 procent) 4. Carina Berg (11 procent) 5. Ingvar Oldsberg (10 procent) (Flera svarsalternativ möjliga) – Svenskarna vill allt mer styra över sitt eget tv-tittande och själva bestämma när och hur de vill titta på sina favorit-tv-program. Undersökningen visar att det blir allt viktigare att erbjuda kunderna ett gediget programarkiv direkt i tv:n med både gamla och nya favoriter, säger Annika Sten-Pärson, försäljnings- och marknadsdirektör på Com Hem. Trogna tv-serier är svenskarnas favoriter På frågan om vilka tv-program svenskarna skulle vilja se igen om tio år återfinns flera tv-serier/program som redan har visats i många år. Morden i Midsomer och På Spåret placerar sig i topp, mer än var femte person vill se programmen om tio år. Men skillnaderna är tydliga mellan generationer. Det är framför allt 45-59-åringar som gillar Morden i Midsomer där nästan fyra av tio vill kunna se programmet om tio år. På Spåret är mest populärt hos äldre, nästan var tredje 60-74 åring (31 procent) vill se programmet igen. Simpsons, Scrubs och Vänner är klart populära hos 16-29 åringar, nästan var femte vill se dessa program om tio år. Men, det finns svenskar som inte gillar gamla repriser, två av tio (18 procent) i undersökningen säger att de inte vill se några gamla tv-program om tio år. Topp 5 Morden i Midsomer (23 procent) På Spåret (21 procent) CSI (11 procent) Allsång på Skansen (10 procent) Simpsons (10 procent) Botten 5 Ugly Betty (1 procent) Glamour (1 procent) Dallas (2 procent) OC, Orange County (2 procent) Idol (3 procent) (Flera svarsalternativ möjliga) Ytterligare resultat från undersökningen visar att åtta av tio svenskar vill se sina favoritprogram när som helst under dygnet. Varannan person vill kunna snabbspola om tv-programmet är tråkigt och drygt tre av fyra vill ha en funktion som gör att man kan starta om pågående tv-program. Fakta om undersökningen Com Hem har låtit Synovate genomföra en undersökning om svenskarnas tv-vanor idag och i framtiden. 1 001 personer i åldern 16-74 år har svarat på frågor via en webbenkät, ett representativt urval av svenska internetanvändare. Undersökningen genomfördes i juli månad 2009.