Fjärrkontrollen flyttar in i klockan

Com Hem har testutvecklat en applikation för smarta klockor som gör att användarna kan styra sin TV från armen med sin Apple- eller Android-klocka. Genom appen blir klockan den nya fjärrkontrollen oavsett om man vill pausa en nyhetssändning eller bläddra mellan kanaler.

Applikationen är en konceptutveckling och är ett led i Com Hems arbete för att hela tiden undersöka alternativa möjligheter för att förbättra TV-upplevelsen för Com Hems kunder.

”Att fler enheter och skärmar idag är sammankopplade ger nya möjligheter för hur vi konsumerar TV. På Com Hem följer vi noggrant nya konsumentbeteenden och för närvarande kollar vi bland annat på hur wearables kan göra tv-upplevelsen roligare och bättre. Det här testet är en del av detta”, säger James Lowther, Commercial director på Com Hem.

I beta-versionen av applikationen som är utvecklad för TiVo, kan man bläddra mellan kanaler och se programinformation och använda klockan som fjärrkontroll. I Androidversionen går det dessutom att välja kanal med rösten.

”Vi är fortfarande i utvecklingsstadiet, men vi tror att wearables kan göra att det blir enklare att styra tv:n. Det här är en prototyp, men om intresset är stort bland våra kunder, så kanske vi lanserar den i framtiden”, avslutar James Lowther på Com Hem.

Information till redaktionen:
Video på Youtube med demo
Pressbilder på flickr

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Hallstan, Presschef

Om Com Hem
Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av bredband, tv och telefoni. Cirka 40 procent av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud. Com Hem erbjuder bredbandshastigheter på upp till 500 Mbit/s till 1,9 miljoner hushåll och är den operatör i Sverige som levererar snabbast bredband till flest. Com Hem har sedan 2013 ett konkurrenskraftigt erbjudande av bredband- och telefonitjänster även för företag. Com Hem grundades 1983, har cirka 1 200 anställda och huvudkontor i Stockholm. Verksamheten bedrivs genom de tre dotterbolagen Com Hem AB, Phonera Företag AB samt iTUX Communication AB. Com Hems aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, gå till: www.comhemgroup.se.