• Tele2 play/

Snabbare bredband och On Demand till fler Stockholmare: Com Hem har slutfört uppgraderingen av Stockholmsnätet

I dagarna avslutar Com Hem det i särklass största moderniseringsarbetet i företagets historia. Det gäller uppgraderingen av det gamla UPC-nätet som påbörjades redan 2007. Idag står 300 000 hushåll färdiga för att utnyttja högre bredbandshastigheter och modernare tv-tjänster.

Kort efter uppköpet av Stockholmsbaserade UPC 2006 beslutade Com Hem att uppgradera nätinfrastrukturen i Stockholmsområdet. Moderniseringsarbetet har skett i tre faser och Com Hem har investerat totalt 100 miljoner kronor i projektet. Under den sista fasen har hårdvaran som förser fastighetsnätet med signal bytts ut i 14 000 fastigheter.

– Vi har nu modern utrustning på plats i hela vårt nät vilket innebär en avsevärd kvalitetsförbättring. Moderniseringen betyder att vi kan erbjuda fler hushåll kapacitetskrävande tjänster som tv On Demand och höghastighetsbredband, tjänster som vi ser att alltfler kunder efterfrågar, säger Martin Kull, Direktör för Teknik- och Affärsutveckling på Com Hem.

Ungefär 100 personer har arbetat i projektet där 50-100 fastigheter per dag har uppgraderats under den mest intensiva perioden. I projektets sista del, som pågått från augusti 2010, har Com Hem tagit hjälp av HiQ för projektledning.

– Det har varit ett jätteprojekt som har ställt höga krav på väl fungerande kommunikation, logistik och tidplan för minsta möjliga kundpåverkan. För våra kunder innebär det bättre kvalitet i tjänsterna och snabbare service, så för oss känns det fantastiskt att vara i hamn, säger Martin Kull.

Antalet felanmälningar från kunder i Stockholmsområdet är idag 33 procent färre än innan projektet gick in i sin tredje och sista fas. Detta är en följd av förbättrade rutiner och processer i allmänhet, men också ett resultat av moderniseringen. Den nya tekniken gör också att Com Hem kan åtgärda problem centralt ifrån vilket också innebär snabbare service till kunderna.

Jessica Sjöberg, presschef, tel: 0734 390898, e-post:

Com Hem är en av Sveriges ledande leverantörer av tv, bredband och telefoni. Cirka 40 procent, 1,76 miljoner, av Sveriges hushåll är anslutna till Com Hems nät och har tillgång till marknadens bredaste tv-utbud samt prisvärda, högkvalitativa och kompletta tjänster för bredband och fast telefoni. Företaget grundades 1983, har cirka 650 anställda och huvudkontor i Stockholm. Ägare är The Carlyle Group och Providence Equity Partners. För mer information: www.comhem.se