Blockeringar av övergreppsmaterial på barn ökade med 160 procent i Sverige under 2023

Under 2023 blockerade Tele2 4 068 769 försök i Sverige att nå webbplatser med material som innehåller sexuella övergrepp på barn. Det är en ökning med 160 procent jämfört med 2022, då 1 563 366 försök blockerades.

Som en av Sveriges ledande mobil- och bredbandsoperatörer så tar Tele2 ansvar för att skydda barn genom att kontinuerligt blockera försök att komma åt webbsidor som innehåller sexuellt övergreppsmaterial på barn.

Under 2023 blockerades sammanlagt fyra miljoner försök i Sverige att försöka komma åt sajter som innehåller sexuella övergrepp på barn, vilket är 160 procent mer än 2022.

En förklaring till ökningen är att Tele2 i slutet av 2022 kompletterade befintliga blockeringslistor från svenska Polisen och Interpol med en ny lista från kanadensiska Project Arachnid, som under 2023 stod för 24 procent av alla blockeringar. En annan orsak är att den svenska Polisen sedan en tid uppdaterar sina blockeringslistor mer frekvent.

-          Under 2023 har vi sett nyttan av att addera blockeringslistan från Project Arachnid. Självklart räcker inte det, utan under 2024 så fortsätter vi att titta på hur vi ytterligare kan bidra i kampen mot spridning av den här typen av material på nätet. Ett av flera områden som vi kommer titta på tillsammans med ECPAT är det snabbt växande problemet med AI-genererat material och hur vi kan hindra och blockera även detta, säger Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2.

Tele2 har sedan flera år tillbaka stöttat barnrättsorganisationen ECPAT som arbetar för att bekämpa sexuellt utnyttjande av barn. Bland annat tillhandahåller Tele2 den tekniska lösningen för de två stödlinjerna som ECPAT driver och har tillsammans med ECPAT grundat Techkoalitionen som är ett nätverk av telekomföretag och teknikföretag som tillsammans arbetar för att bekämpa sexuell exploatering av barn på nätet.

- Den nya AI-baserade tekniken har gjort det enklare för förövare att komma i kontakt med barn, sprida övergreppsmaterial och skapa nätverk där syftet är att exploatera barn sexuellt. Tele2:s viktiga engagemang i arbetet med blockeringar visar tydligt hur företag kan göra skillnad och bidra till att stoppa sexuella övergrepp mot barn, säger Anna Karin Hildingson Boqvist generalsekreterare på ECPAT.

Listorna blockerar på domännivå. Om en internetanvändare försöker att gå in på ett domännamn som står på någon av listorna så blir de automatiskt omdirigerade till en stoppsida med information från Polisen om att sidan är blockerad, hur användaren kan ge tips till Polisen om liknande material på Internet, samt guidning om hur personer med ett sexuellt intresse av barn kan söka hjälp.

Information till redaktionen:

Pressmeddelande från 23 mars 2023: Tele2 utökar sitt arbete mot barns utsatthet på nätet tillsammans med ECPAT

Film om Tele2s arbete mot exploatering av barn på nätet
eller läs mer på Tele2s hållbarhetssida

Läs mer om Project Arachnid här

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tel: +46 761 15 38 30

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.