Här surfas och telefoneras det mest i Sverige

Svenskarna är flitiga mobilanvändare för att kommunicera och surfa på internet. Tele2s kartläggning av trafikdata för mobil och mobilt bredband i det rikstäckande nätet visar att mobilvanorna varierar bland Sveriges 21 regioner.

Mobiltelefoner används till en mängd olika aktiviteter idag. Enligt Tele2s sammanställning pratar svenskarna i genomsnitt 576 minuter i telefon, vilket är minskning jämfört föregående år (732 minuter) och skickar 56 SMS per abonnemang varje månad, ned från 76 SMS jämfört med samma period föregående år. Den genomsnittliga dataanvändningen ligger på 18,6 GB per månad, vilket är ökning jämfört med föregående år (16 GB). På många platser i landet är användningen av samtal, SMS och data betydligt högre.

-        Trenden visar en fortsatt och tydlig ökning av mobildata. Vi är uppkopplade större delen av vår vakna tid och för allt fler ändamål i takt med digitaliseringen av samhället. En del av detta handlar om kommunikation med nära och kära, men även nyttotjänster såsom e-handel, administration eller underhållning som strömmande musik- och videotjänster, säger Sofia Torstensson, Chef Strategi & Affärsplanering privatmarknaden, på Tele2.

När det gäller internetanvändning via mobil sticker tre regioner ut: Norrbottens, Dalarnas och Jämtlands län har högre genomsnittlig dataförbrukning än resten av Sverige. Jämtland toppar listan med 24 GB per månad, nästan dubbelt så mycket som Gotland, som har den lägsta förbrukningen på 14 GB.

Siffrorna visar även att samtalen varar längst i Gävleborgs län, där invånarna i genomsnitt pratar 629 minuter i telefon varje månad, ned från 784 minuter föregående år. När det gäller antalet samtal ligger Stockholm i topp med ett snitt på 147 samtal per person och månad, vilket dock är färre än föregående års 188 samtal.

-        Svenskarnas mobilvanor förändras och tillgången till en uppkopplad enhet har blivit en självklar del av vardagen för de flesta. Användningen skiljer sig dock inte bara mellan generationer och åldersgrupper, utan även mellan regioner, som vår sammanställning visar, säger Sofia Torstensson.

Hastigheten påverkar också mobilanvändningen och dataförbrukningen. Ju mer nytta och nöje som erbjuds på mobiler, desto större blir behovet av bra täckning.

-        Med utbyggnaden av 5G-nätet kan våra kunder använda tjänster som kräver högre hastigheter och bättre stabilitet. Vi fortsätter att expandera nätet och ligger nu i framkant när det gäller 5G-täckning. Vi jobbar hela tiden för att möta såväl kundernas som framtidens behov, säger Sofia Torstensson.

Siffrorna gäller för Tele2s abonnemang 2023.

Datakonsumtion

VÄRMLANDS LÄN

STOCKHOLMS LÄN

HALLANDS LÄN

För fler tabeller, se bifogad fil.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 / jessica.hjalmered@tele2.com

Trenden visar en fortsatt och tydlig ökning av mobildata. Vi är uppkopplade större delen av vår vakna tid och för allt fler ändamål i takt med digitaliseringen av samhället. En del av detta handlar om kommunikation med nära och kära, men även nyttotjänster såsom e-handel, administration eller underhållning som strömmande musik- och videotjänster.
Sofia Torstensson, Chef Strategi & Affärsplanering privatmarknaden, på Tele2