Pressinbjudan: Världspremiär för distansstyrd autonom elektrisk färja

Tele2 och Zeam bjuder in till en exklusiv demonstration där vi kommer visa hur MF Estelle, världens första självkörande elektriska färja, framgångsrikt kan opereras från Zeams Remote Operation Center (ROC) i Trondheim, Norge. Detta sker med hjälp av Tele2s avancerade 5G-nätverk och IoT, vilket möjliggör realtidsstyrning och övervakning av färjan. MF Estelle erbjuder både lägre miljöpåverkan och ökad kostnadseffektivitet jämfört med traditionella färjor.

Datum: 30 augusti

Tid: Kl. 09.30

Plats: Zeam, Norr Mälarstrand, vid Orangeriet.

Under demonstrationen ges möjlighet att få se MF Estelle kryssa från Kungsholmen till Södermalm helt autonomt, medan en operatör på 600 km avstånd i Trondheim styr och övervakar färjan via 5G-teknik och IoT från Tele2. Detta test är ett viktigt steg mot vår vision om att bemanna färjor enbart med operatörer från ett ROC, där de kan ingripa vid behov.

För att möjliggöra detta krävs en tillförlitlig uppkoppling av kameror och annan teknik via 5G både ombord och på land, vilket gör att operatören kan observera omgivningen i realtid. Tester, som har anmälts till och behandlats av Transportstyrelsen, pågår nu under sommaren i ett gemensamt projekt med RISE och DNV.

Program för dagen:

• Introduktion: En presentation av MF Estelle och dess innovativa teknik.

• Live-demonstration: Följ med när vår färja startas och styrs på distans från Trondheim.

• Frågestund: Möjlighet att ställa frågor till våra experter och få en djupare insikt i tekniken bakom MF Estelle.

Detta test representerar en ny era inom hållbar transport och är en banbrytande prestation inom den marina industrin.

Anmälan och kontakt:

För att delta i denna unika världspremiär och för ytterligare information, vänligen kontakta:

Julia Setterberg, 0704746163, Julia@zeam.se

Om Zeam

Zeam är världens första eldrivna, autonoma färja. Med Zeam tar du dig över Riddarfjärden, snabbt, bekvämt och klimatsmart - var 15:e minut, 15 timmar om dagen.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 /
jessica.hjalmered@tele2.com