Roamingsommaren 2024 – Stor ökning av roaming och dataförbrukning i Tyskland under fotbolls-EM

Roaming från Tyskland bland svenskar har ökat märkbart under fotbolls-EM, enligt färska siffror från Tele2. Statistiken visar dessutom en uppgång i dataförbrukningen jämfört med föregående år.

Antalet svenskar som använder roaming från Tyskland har ökat 18 procent under slutet av juni och början av juli, jämfört med samma period förra året. Under fotbolls-EM har Tyskland därmed gått om Finland som andra landet på topplistan över de länder där flest svenskar använder roaming*. Vårt grannland Danmark ligger kvar på förstaplatsen.

Tele2s statistik visar även att dataförbrukningen bland svenskar i Tyskland har gått upp 10 procent hittills i sommar. Tyskland behåller därmed tredje plats på listan över länder där svenskar använder mest data inom EU. Spanien och Grekland ligger i topp när det gäller just dataanvändning, både förra sommaren och hittills under denna sommar. Efter Tyskland följer Italien och Norge, på fjärde respektive femte plats.

Utanför EU är Turkiet svenskarnas favoritplats. Inte så konstigt med tanke på det garanterade solskenet. Därefter följer Storbritannien, Schweiz, USA och Serbien.

Total dataförbrukning

Den totala dataförbrukningen som användes inom EU av Tele2s kunder ökade drygt 20 procent sommaren 2023 jämfört med sommaren 2022. Utanför EU skedde en ökning av roaming med omkring 15 procent.

-        Dataförbrukningen fortsätter att öka i år, både inom och utanför EU, och inte minst i Tyskland där fotbolls-EM spelas. Det speglar ett ökat behov av uppkoppling under utlandsvistelser. Vi på Tele2 strävar efter att möta denna efterfrågan genom att erbjuda konkurrenskraftiga roamingpaket och fortsatt förbättra våra tjänster, säger Sofia Torstensson, Chef Strategi & Affärsplanering privatmarknaden, på Tele2.

*Danmark, Finland, Tyskland, Spanien och Norge hör till länderna där flest svenskar använde roaming under samma period förra sommaren. (I fallande ordning.)

Vad är roaming?

Inom telekommunikation betyder roaming att man lånar ett mobilnät från en annan operatör än den man har abonnemang hos. Det gäller oavsett om mobilnätet används för samtal, meddelanden eller data. Dataroaming är alltså roaming där man använder datatrafik, dvs surf och alla andra typer av mobildataöverföringar i ett lånat mobilnät.

I praktiken betyder roaming nästan alltid mobilsurf i utlandet, även om själva begreppet är bredare.

Tele2s tips inför utlandsresan:

• Se över ditt datapaket innan du reser och hur det gäller i utlandet. Vissa operatörer erbjuder datapaket i utlandet, så att man kan surfa utan att kostnaden drar iväg.

• Före resa utanför EU/EES-området är det bra att tillfälligt stänga av roaming, eftersom kostnaderna ofta är höga. Kontrollera priserna för mobiltelefoni i utlandet innan din avresa. Du kommer också att få ett välkomst-SMS med de priser som gäller i det land du befinner dig samt ett erbjudande med de surfpaket som finns att köpa när du är utomlands. För den som vill surfa rekommenderas att man köper till ett surfpaket inför resan, eller när man landat på resmålet.

• När du är i ett annat EU/EES-land: Sätt på dataroaming i din mobiltelefon för att kunna utnyttja mobildatan i ditt abonnemang.

• Det går att använda GPS utomlands såvida man inte har aktiverat en roamingspärr.

• För att du ska undvika obehagliga överraskningar på fakturan så är funktionen Kostnadskontroll för data i utlandet automatiskt aktiverad i de flesta abonnemang. En grundläggande EU beloppsgräns ligger på €50 som motsvarar ungefär 550 kronor exklusive moms. Kontrollera med din operatör hur enkelt du kan byta till högre nivåer om du vill surfa mer.

• Gör så här om du har problem med samtal, surf eller sms när du är i ett annat land:

-          Kontrollera att mobildata är aktiverat i inställningarna på din mobil.

-          Kontrollera att roaming är aktiverat i inställningarna på din mobil.

-          Byt till en annan utländsk operatör där du befinner dig.

• Den som upplever permanent problem med roamingen kan testa att ändra operatör. Det kan lösa problem på vissa orter/länder.

• Inom EU kan du ringa, skicka ett sms och mms på samma villkor som hemma i Sverige. Kom ihåg att Storbritannien inte längre tillhör EU.

Kostnader för röstbrevlåda

Om du befinner dig utanför EU/EES så betalar du även när någon lämnar meddelande i din röstbrevlåda. Du kan slå av röstbrevlådan när du befinner dig utanför EU/EES.

Nödnumret 112

112 är det gemensamma nödnumret i alla EU-länderna. Det är kostnadsfritt att ringa 112 i hela EU.

Tele2 har flera roamingpaket för länder som inte ingår i EU. Med dessa kan man känna sig trygg att inte behöva överraskas av en stor teleräkning efter semestern. Läs mer på Tele2s hemsida.

Siffrorna baseras på anonymiserad data från privata abonnemang hos Tele2.

För mer information, vänligen kontakta:
Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager/PR-chef, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 /
jessica.hjalmered@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Snabbfakta

Dataförbrukningen fortsätter att öka i år, både inom och utanför EU, och inte minst i Tyskland där fotbolls-EM spelas. Det speglar ett ökat behov av uppkoppling under utlandsvistelser. Vi på Tele2 strävar efter att möta denna efterfrågan genom att erbjuda konkurrenskraftiga roamingpaket och fortsatt förbättra våra tjänster.
Sofia Torstensson, Chef Strategi & Affärsplanering privatmarknaden, på Tele2