Svenska företagares mobilsurf ökade med 43 % under 2019, visar undersökning från Tele2

Svenska företagare har ökat sitt mobilsurfande under 2019 med 43 procent jämfört med föregående år. Det visar Tele2s rapport Data om Data som släpps för andra året i rad. Samtidigt fortsätter antalet telefonsamtal att minska ytterligare med en nedgång på sju procent. Coronakrisen har ändrat beteendemönstret och vi ser i mars 2020 en ökning av både antalen och längden på telefonsamtalen.

Tele2 har för andra året i rad genomfört undersökningen Data om Data, som analyserar all telefon- och datatrafik via de mobila näten hos företagskunderna under 2019. Trenden för mobilsurf fortsätter uppåt, med en ökning på  43 procent jämfört med året innan. Den bransch som konsumerar mest data är Hotell och restaurang, I genomsnitt används 542 MB per dag och det innebär en ökning med 78 procent under ett år.

- I årets rapport kan vi återigen se att mobildata fortsätter att vara väldigt viktigt för våra företagskunder och att datakonsumtionen ökar för varje år, samtidigt som röstsamtal minskar i de flesta branscher. Den ökade dataanvändningen är en megatrend som påverkar alla branscher och företag i hela landet. För oss är det viktigt att förstå hur våra tjänster nyttjas för att bättre kunna guida och hjälpa våra företagskunder och det är därför som vi årligen tar fram den här rapporten, säger Jessica Levin, affärsområdeschef, små och medelstora företag på Tele2.

Branscherna som surfar mest (ökning mellan 2018 och 2019  i parentes):

1. Hotell och Restaurang, 542 MB/dag (+63%)
  2. Skönhet och frisör, 499 MB/dag (+66%)
  3. Bilmekaniker 417 MB/dag (+79%)
  4. Bygg, 378 MB/dag (+42%)
  5. Åkeri, 305 MB/dag (+41%)
  6. Tandläkare 299 MB/dag (+35%)
  7. Data och IT 299 MB/dag (+26%)
  8. Juristbyråer 226 MB/dag (+9%)
  9. Redovisning och Revision 207 MB/dag (+32%)

Genomsnitt för alla branscher: 285 MB/dag (+45%)

Som helhet ringer alla branscher utom tandläkarna mindre. Däremot har samtliga branscher något längre samtalstid, med en genomsnittlig ökning på fyra procent.

På grund av Coronakrisen har vi uppdaterad siffrorna i årets rapport och jämför även data för mars 2020 med samma månad 2019.

- Nu när många jobbar hemma ser vi ett annat mönster bland företagskunder som använder mer data än de gjort tidigare.  I mars ökade även antalet telefonsamtal med 6,5 % jämfört med samma månad 2019 och längden på samtalen ökade med hela 20,7 % under samma period. Om det här är ett trendbrott som bryter trenden med sjunkande röstsamtal eller om det är en coronaeffekt återstår att se, avslutar Jessica Levin.

Genomsnitt i mars, alla branscher 2018 2019 2020 Årsförändring 2018-2019 Årsförändring 2019-2020
SMS 10,2 9,7 10,8 -5,13% +10,7%
Datamängd (MB) 170 248 376 45,77% 51,28%
Samtalslängd i minuter 3,16 3,24 3,91 2,53% 20,7%
Antal samtal/dag i genomsnitt 7,1 6,6 7,1 -6,32% 6,50%

Tabell: Årsförändring data och telefoni hos företag jämfört mars 2019/2018 och mars 2019/2020

Data om Data visar även på stora geografiska skillnader, framförallt gällande mobilsurf. Norra Sverige fortsätter att utmärka sig där Norrbotten, Jämtland och Västerbotten är i topp sett till surf per dag. Norrbotten toppar med 1 366 MB/dag och Västerbotten har ökat med 75% sedan förra året.

Län som surfar mest (ökning mellan 2018 och 2019  i parentes):

1. Norrbotten, 1 366 MB/dag (+49%)
  2. Jämtland, 674 MB/dag (+47%)
  3. Västerbotten 634 MB/dag (+75%)
  4.  Dalarna 494 MB/dag (+59%)
  5. Västernorrland 385 MB/dag (27%)
  6. Kronoberg 359 MB/dag (+50%)
  7. Gävleborg 331 MB/dag (+53%)
  8. Södermanland 314 MB/dag (+55%)
  9. Örebro 307 MB/dag (+60%)
  10. Stockholm 299 MB/dag (+42%)

Totalt har över 500 miljoner datapunkter analyserats från cirka 53 200 företag. För att kunna jämföra branscher och företag med varandra har vi delat upp dem i nio olika yrkeskategorier.

Information till redaktionen:

Mer information finns även på vår web ¨där du även kan ladda ner rapporten

Fredrik Hallstan
Head of B2B and Fixed Communications Tele2

+46 (0)761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: http://om.tele2.se/sektion/pressrum/

Om Tele2
Tele2s vision är att bli the smartest telco in the world, creating a society of unlimited possibilities.
Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra prisbelönta nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2018 omsatte bolaget 30 miljarder kronor, med en underliggande EBITDA på 9 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.