• Tele2 Sverige AB/

Tele2 har genomfört 3,5 miljoner blockeringar av övergreppsmaterial på barn under 2023 – redan fler än under hela 2022

Sedan årsskiftet 2023 har Tele2 blockerat 3 464 095 försök att nå webbplatser med material som innehåller sexuella övergrepp på barn. Det är 35 procent mer än för hela 2022 då 2 569 602 försök blockerades.

Som en av Sveriges ledande mobil och bredbandsoperatörer så tarTele2 ansvar för att skydda barn genom att kontinuerligt blockera försök att komma åt webbsidor som innehåller sexuellt övergreppsmaterial på barn. Från januari till augusti 2023 har sammanlagt 3,5 miljoner försök blockerats, vilket är 35 procent mer än för helåret 2022.

-        Att skydda barn i ett uppkopplat samhälle är en del av vårt hållbarhetsarbete, och att begränsa spridningen av den här typen av material är en viktig del av det. Man blir mållös när man ser de här siffrorna, och de blir en tydlig påminnelse till olika samhällsaktörer om hur stort det här problemet är, och vikten av samverkan för att stoppa det, säger Rosanna Norman, hållbarhetsexpert på Tele2.

En förklaring till ökningen är att Tele2 i slutet av 2022 kompletterade befintliga blockeringslistor från svenska Polisen och Interpol med en ny lista från kanadensiska Project Arachnid. En annan orsak är att den svenska Polisen sedan en tid uppdaterar sina blockeringslistor mer frekvent.

-        Det här visar på värdet av uppdaterade och kompletterande blockeringslistor. Tele2 tittar just nu på att införa fler tekniska lösningar och utökning av listor för att ytterligare begränsa spridningen av den här typen av material, säger Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2.

Listorna blockerar på domännivå. Om en internetanvändare försöker att gå in på ett domännamn som står på någon av listorna så blir de automatiskt omdirigerade till stoppsida med information från Polisen om att sidan är blockerad, hur man kan ge tips till polisen om liknande material på Internet, samt guidning om hur man kan söka hjälp för att motverka sin dragning till sådant material.

Tele2 har sedan flera år tillbaka stöttat barnrättsorganisationen ECPAT som arbetar för att bekämpa sexuellt utnyttjande av barn. Bland annat tillhandahåller Tele2 den tekniska lösningen för de två stödlinjerna som ECPAT driver och har tillsammans med ECPAT grundat Techkoalitionen som är ett nätverk av telekomföretag och teknikföretag som tillsammans arbetar för att bekämpa sexuell exploatering av barn på nätet.

Information till redaktionen:

Pressmeddelande från 23 mars 2023: Tele2 utökar sitt arbete mot barns utsatthet på nätet tillsammans med ECPAT

Film om Tele2s arbete mot exploatering av barn på nätet
eller läs mer på Tele2s hållbarhetssida

Läs mer om Project Arachnid här

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

Om Tele2
Tele2s syfte är möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter
. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Att skydda barn i ett uppkopplat samhälle är en del av vårt hållbarhetsarbete, och att begränsa spridningen av den här typen av material är en viktig del av det. Man blir mållös när man ser de här siffrorna, och de blir en tydlig påminnelse till olika samhällsaktörer om hur stort det här problemet är, och vikten av samverkan för att stoppa det.
Rosanna Norman, hållbarhetsexpert på Tele2.