Tele2 levererar ny unik telefonilösning i Teams för Varbergs kommun

Varbergs kommun har tagit ett unikt steg genom att flytta hela sin telefonilösning till Teams Operator Connect, en lösning som gör dem till den enda av Sveriges 290 kommuner som har implementerat tekniken fullt ut. Valet av denna innovativa lösning har redan visat sig ge stora fördelar för kommunens anställda.

Kommunen har valt Tele2 som sin strategiska partner för telefonitjänster. Det nya avtalet omfattar både fast och mobil telefoni med över 4 000 abonnemang, men det som verkligen sticker ut är att hela lösningen finns i Teams. Kommunen har nu anslutit sin Teams-miljö till Tele2s operatörstjänster via Operator Connect, vilket ska ge en pålitlig, funktionsrik och lättadministrerad kommunikationslösning.

Övergången till en molnbaserad lösning innebär ekonomiska och miljömässiga vinster. Genom att utnyttja molntjänster kan kommunen minska både sina koldioxidutsläpp och energiförbrukning. Dessutom slipper de investera i och underhålla egen hårdvara, vilket ytterligare reducerar kostnader och miljöpåverkan.

-        Det är väldigt smidigt att ha all kommunikation samlad i en plattform. Molnlösningen är inte bara modern, flexibel och sömlös, utan även väl integrerad och lätt att använda. Samarbetet med Tele2 har varit väldigt enkelt och lyhört hela vägen, säger Håkan Axelsson, IT-chef på Varbergs kommun.

Redan 2016 gjorde sig kommunen av med sin gamla telefonväxel och gick över till Skype. På den tiden hade de 22 servrar som enbart hanterade telefoni och stödsystem, och en person som arbetade uteslutande med telefoni. När det var dags att lämna Skype var det bara molnalternativ som återstod, och 2021 valde kommunen att gå över till Teams.

Idag har Varbergs kommun etablerat ett aktivitetsbaserat arbetssätt i ett av sina tre stadshus – här finns inga fasta arbetsplatser, och all kommunikation hanteras via Teams.

-        Det är roligt att vara med och bidra till förbättrade arbetsmetoder för Varbergs kommun och dess verksamheter, med hjälp av teknik och digitalisering. Intresset för just Tele2 Telefoni i Teams har varit stort från andra kommuner. Många hör av sig och vill veta mer om lösningen, säger Sofia Ahlmark Hyrvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.

5 fördelar med lösningen Tele2 Telefoni i Teams:

• Med Teams telefoni kan användaren nyttja samma verktyg för möten som telefoni.
  • Tele2s talintegration gör det möjligt att sömlöst använda mobilen och Teams-klienten i datorn för att hantera alla sina samtal.
  • Alla mobila användare har också linjestatus kopplat till sig så att kollegorna och telefonisterna kan se om en användare är upptagen, även om den pratar i sin mobiltelefon.
  • Varbergs kommun har anslutit till Teams via Operator Connect kopplat till Tele2s operatörstjänster för en lättadministrerad, robust och säker lösning.
  • Tele2 hanterade migrering från den tidigare Teams-kopplingen Direct Routing till Operator Connect och portering till Tele2s nät i ett enda steg med en tydlig projektplan, automatiserade processer och i samarbete med kundens IT-avdelning.

Om Varberg

Varbergs kommun, med sina knappt 70 000 invånare, strävar efter att förverkliga sin vision "Varberg – Västkustens kreativa mittpunkt". Kommunens mål är att förenkla invånarnas vardag och inspirera dem att nå sina drömmar, med ledorden Nytänkande, Kunskap, Framåtanda och Mod som drivkraft.

Kommunens IT-avdelning ansvarar för att kommunens drygt 5 500 anställda och 12 000 elever kan nyttja IT-systemen problemfritt. I IT-avdelningen ingår även ansvaret för kommunens telefoni och kontaktcenter med 20 medarbetare.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 /
jessica.hjalmered@tele2.com

Varbergs kommun har tagit ett unikt steg genom att flytta hela sin telefonilösning till Teams, en lösning som gör dem till den enda av Sveriges 290 kommuner som har implementerat tekniken fullt ut. Valet av denna innovativa lösning har redan visat sig ge stora fördelar för kommunens anställda.

Det är roligt att vara med och bidra till förbättrade arbetsmetoder för Varbergs kommun och dess verksamheter, med hjälp av teknik och digitalisering. Intresset för just Tele2 Telefoni i Teams har varit stort från andra kommuner. Många hör av sig och vill veta mer om lösningen.
Sofia Ahlmark Hyrvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag