• Tele2 Sverige AB/

Tele2 och Prinsparets Stiftelse stödjer föräldrar och barn i den digitala världen genom seminarium på DreamHack Summer

Tele2 och Prinsparets Stiftelse återvänder i år med ännu ett seminarium för föräldrar och barn på DreamHack Summer. Seminaret "Inkluderande gaming och e-sport som brobyggare" kommer äga rum lördag den 15 juni klockan 14.00-15.15 på Elmiamässan i Jönköping.

Gaming kan fungera som en brobyggare på flera sätt. Multiplayer-spel och online-gemenskaper skapar möjligheter för människor att interagera och samarbeta, ofta över geografiska och sociala gränser.

Men det finns också utmaningar där barn och unga kan påverkas negativt av sitt spelande. Därför är närvarande vuxna och deras inkludering i spelandet av stor betydelse. Seminariet ”Inkluderande gaming och e-sport som brobryggare” ger föräldrar och andra viktiga vuxna möjligheten att lära sig mer om gaming och e-sport och hur de kan stödja barn i denna digitala värld.

Medverkande:

Yvonne ”Vonne Trap”, Sven ”Sgt Venom”, Magnus “Magnum”, Inger “TriggerFinger” – Silver Snipers
Johan Jewander – Youtuber, streamer och online-fotbollsspelare
Sidney Ssempala – Ordförande, samt barn och ungdomar från Jönköpings E-sportförening
Christoffer Åkerman Douhán – Lärare inom idrott, hälsa och e-sport, tränare för Silver Snipers
Rosanna Norman, Hållbarhetsexpert med fokus att skydda barn på nätetTele2
Johanna Lindström, Projektledare - Prinsparets Stiftelse

Moderator: Jessica Hjälmered, PR-chef – Tele2

-        Spel kan vara en inkluderande plattform som öppnar för olikheter och möjligheter att mötas på lika villkor, dela erfarenheter och lära av varandra. Samarbete och lagarbete uppmuntras, vilket kan stärka sociala band och gemenskap mellan olika människor. Men det förekommer också exkludering, diskriminering och kränkningar. Med en ständigt växande andel barn och unga som engagerar sig i gaming, är det av yttersta vikt att föräldrar och vuxna förstår den digitala världen och kan stötta sina barn på ett effektivt sätt, säger Rosanna Norman, hållbarhetsexpert med fokus på att skydda barn på nätet hos Tele2.

Tele2 och Prinsparets Stiftelse har tillsammans skapat föräldrasajten Lajka, ett utbildningsmaterial, riktat till föräldrar och andra viktiga vuxna, som kompletterar skolmaterialet med samma namn.

-        Barns trygghet och hälsa på nätet är en av våra främsta prioriteringar. Genom detta seminarium vill vi ge föräldrar och andra viktiga vuxna verktyg för att stötta sina barn på bästa sätt i den digitala världen, säger Johanna Lindström, projektledare på Prinsparets Stiftelse.

Seminarium ”Inkluderande gaming och e-sport som brobyggare”

Datum: Lördag, 15 juni

Tid: kl. 14.00 – 15.15

Plats: Hall D, Elmia

Efterföljande frågestund.

Tele2 och Prinsparets Stiftelse samarbetar sedan flera år tillbaka för att främja tryggheten för barn och unga på nätet.

Om Prinsparets Stiftelse

Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse bildades i samband med Prinsparets bröllop i juni 2015. Stiftelsens vision är att alla barn och unga ska ha möjlighet att vara sig själva. Stiftelsens uppdrag är att främja en trygghet på nätet för barn och unga samt ökad respekt och förståelse för alla med dyslexi. För mer information om Stiftelsen och vårt arbete, vänligen se: https://prinsparetsstiftelse.se/

Information till redaktioner:

Om Tele2s engagemang i DreamHack
Samarbetet mellan Tele2 och DreamHack började 2016 och har sedan dess inneburit flera milstolpar, inklusive ett världsrekord i bredbandshastighet. För det åttonde året i rad kommer Tele2 att förse DreamHack med en högpresterande uppkoppling genom dubbla redundanta fibervägar med en hastighet på 20 Gbit/sekund uppströms och nedströms per anslutning.

Ansökan om pressackreditering sker här, senast onsdag 12 juni.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager/PR-chef, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 / jessica.hjalmered@tele2.com

Spel kan vara en inkluderande plattform som öppnar för olikheter och möjligheter att mötas på lika villkor, dela erfarenheter och lära av varandra. Samarbete och lagarbete uppmuntras, vilket kan stärka sociala band och gemenskap mellan olika människor. Men det förekommer också exkludering, diskriminering och kränkningar. Med en ständigt växande andel barn och unga som engagerar sig i gaming, är det av yttersta vikt att föräldrar och vuxna förstår den digitala världen och kan stötta sina barn på ett effektivt sätt.