• Tele2 Sverige AB/

Tele2 och Prinsparets stiftelse utökar sajten Lajka med innehåll för föräldrar till de yngsta internetanvändarna

Tillsammans med Prinsparets stiftelse har Tele2 genomfört en kartläggning över behovet av stöd och verktyg för föräldrar och barn för att kunna skapa en trygghet på nätet. Utifrån resultatet har parterna nu utvecklat en ny modul på utbildningsplattformen Lajka: Juniormodulen, som riktar sig specifikt till föräldrar till de yngsta internetanvändarna.

Juniormodulen tar upp frågor som många föräldrar ställer sig: Vad är för mycket skärmtid? Hur ska jag agera om barnet sett obehagligt eller olämpligt innehåll? Hur lär jag barnet källkritik?

Enligt en undersökning av Statens Medieråd som släpptes 2023, har omkring hälften av småbarn i åldern 0-8 år tillgång till en mobil eller surfplatta. Samtidigt oroar sig många föräldrar för negativa effekter av sina småbarns internetanvändning.

-    Det finns många jättebra satsningar om trygghet på nätet men oftast fokuserar de på äldre barn, målgruppen förskolebarn är tydligt underprioriterad vad gäller dessa frågor. Med vår Juniormodul ger vi nu vuxna verktyg som ska hjälpa de yngsta barnen hur de ska förhålla sig om de exempelvis blir kontaktade av någon okänd eller ser något som är obehagligt eller obegripligt, säger Essi Alho, verksamhetschef på Prinsparets Stiftelse.

-   Det här är den ålder som man introduceras till internet för första gången och det är viktigt att föräldrar till dessa barn har rätt verktyg.  Vi ser stora möjligheter att kunna erbjuda detta till Tele2s kunder och till alla andra som har funderingar kring hur man bäst skyddar sina barn på nätet och hur man kan prata om dessa frågor kring köksbordet, säger Rosanna Norman, hållbarhetsexpert, Tele2.

Om Lajka och Tele2

Tele2 har tillsammans med Prinsparets Stiftelse skapat en del på sajten Lajka som kompletterar skolmaterialet med utbildningsmaterial som riktar sig till föräldrar och viktiga vuxna. Tele2 och Prinsparets Stiftelse tar nu fram ett nytt utbildningsmaterial till föräldrar som fokuserar särskilt på de yngsta internetanvändarna. Läs mer här

Tele2 och Prinsparets Stiftelse kommer att hålla ett seminarium lördagen den 25/11 kl 14:15 på Dreamhack i Jönköping. Läs mer här.  ”Optimal gaming – hacks till dig som förälder”

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

Rosalin Örnefalk, Kommunikationsansvarig, Prinsparets Stiftelse, rosalin.ornefalk@kungligastiftelser.se

Tele2s syfte är möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter
. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Det här är den ålder som man introduceras till internet för första gången och det är viktigt att föräldrar till dessa barn har rätt verktyg.  Vi ser stora möjligheter att kunna erbjuda detta till Tele2s kunder och till alla andra som har funderingar kring hur man bäst skyddar sina barn på nätet och hur man kan prata om dessa frågor kring köksbordet.
Rosanna Norman, hållbarhetsexpert, Tele2.