Tele2 tar hjälp av avancerad AI för att skydda sina kunder mot bedrägerier

Tele2 har länge jobbat med olika typer av lösningar för att minska risken för att kunder utsätts för bedrägerier. Under de senaste åren har antalet bedrägeriförsök ökat lavinartat, men den tekniska utvecklingen för att förhindra bedrägerier går också framåt. Nu adderar Tele2 en avancerad AI-lösning som ska skydda kunderna mot vanliga bedrägerimetoder som ”spoofing”, ”wangiri” och ”smishing”.

Den nya AI-tekniken är särskilt utvecklad för telekomindustrin och har avancerad förmåga att identifiera bedrägeriförsök och ska ge ett mer omfattande skydd än tidigare.

-        Redan idag blockerar vi årligen miljontals försök till bedrägerier mot våra kunder. Men det är en katt och råtta-lek med bedragarna som kontinuerligt utvecklar och förfinar sina metoder. När vi nu implementerar den senaste AI-tekniken är det vi som har initiativet för ett tag framöver, säger Jonas Lindström, koncernsäkerhetschef på Tele2.

Den AI-teknik som Tele2 implementerar består av ett antal olika datamodeller som automatiskt analyseras och där avvikelser direkt kommer att identifieras av systemet. Detta möjliggör att stora mängder data kan processas både i realtid såväl som nära i realtid, för att med hög precision kunna identifiera nya bedrägerimönster och hot, såsom wangiri, spoofing och smishing.

-        Ökningen av bedrägeriförsök är ett stort samhällsproblem som kräver bred samverkan mellan en mängd olika aktörer för att motverkas. Vi gör alltid vårt bästa för att bidra med vår kunskap och tekniska förmåga, vi vill att våra kunder alltid ska känna sig trygga när de använder våra tjänster, avslutar Jonas Lindström.

Information till redaktionen:

Ordlista

Spoofing: Manipulation så att det ser som att samtalet kommer från ett till synes legitimt telefonnummer.

Wangiri: Mottagare av missat utlandssamtal ringer tillbaka och debiteras sedan för dyra samtal.

Smishing: Textmeddelanden som uppmanar mottagare att ringa upp ett specifikt telefonnummer eller klicka på länk som leder vidare till falsk webbsida.

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com