Tele2 tipsar - Så väljer du rätt mobil för dina barn

I samband med att skolorna startar är det många barn och unga som får sin första mobil för att exempelvis kunna hålla kontakten med föräldrar när de tar sig till och från skolan själva. Att välja den bästa mobiltelefonen för sitt barn kan vara en utmanande uppgift för många föräldrar. För att underlätta beslutet har Tele2 nu tagit fram en omfattande guide som ger värdefulla tips och råd om hur man väljer en mobiltelefon som passar barnets behov och ålder.

Med den snabba teknologiska utvecklingen och ökande användningen av mobiltelefoner bland unga är det viktigare än någonsin att föräldrar har rätt information för att göra ett tryggt och informerat val. Enligt Internetstiftelsens rapport "Svenskarna och internet 2023" har majoriteten av svenska barn fått sin första mobiltelefon före 10 års ålder.

En tryggare mobilupplevelse för barn

I guiden Välj rätt mobiltelefon för barn – en komplett guide går Tele2 igenom viktiga faktorer att beakta när man väljer en mobiltelefon för sitt barn, inklusive enkelhet, hållbarhet och säkerhetsfunktioner. En av de mest kritiska aspekterna är möjligheten att använda föräldrakontroller, som gör det möjligt för föräldrar att få överblick över och sätta gränser för barnets användning av mobilen. Föräldrar kan till exempel begränsa tillgången till vissa appar, sätta gränser för skärmtid, och se över vilken typ av innehåll barnet kan se.

-          Vi vill att föräldrar ska känna sig trygga när det väl är dags att ge en mobiltelefon till sitt barn. Vår guide erbjuder praktiska tips om allt från att aktivera kostnadskontroll på abonnemanget till att ställa in föräldrakontroll, så att föräldrar kan säkerställa en säker och positiv upplevelse för sina barn, säger Rosanna Norman, hållbarhetsexpert på Tele2.

Tele2 har tillsammans med Prinsparets Stiftelse även vidareutvecklat plattformen Lajka, vilket resulterat i en sajt som riktar sig till föräldrar och andra viktiga vuxna. Här finns användbar information om hur man kan prata med sitt barn om säkerhet på nätet och ge dem verktyg för en tryggare digital vardag.

Exempel på barnvänliga mobiltelefoner

För yngre barn finns mobiler som Samsung Galaxy A15 5G, Apple iPhone SE och Google Pixel 7a, som har grundläggande funktioner. För äldre barn, som kanske har mer avancerade behov finns Apple iPhone 14, Samsung Galaxy Z Flip5 och Google Pixel 8, vilka erbjuder större lagringsutrymme och fler funktioner.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, Tele2, +46 (0)8 121 47 400 /
jessica.hjalmered@tele2.com

Vi vill att föräldrar ska känna sig trygga när det väl är dags att ge en mobiltelefon till sitt barn. Vår guide erbjuder praktiska tips om allt från att aktivera kostnadskontroll på abonnemanget till att ställa in föräldrakontroll, så att föräldrar kan säkerställa en säker och positiv upplevelse för sina barn.
Rosanna Norman, hållbarhetsexpert på Tele2