Tele2s tittarsiffror under VM visar att intresset för damfotboll ökar

Historiskt sett råder skillnader mellan intresset för dam- och herrfotboll. Men gapet minskar bland Tele2s tittare. Fotbolls-VM i år har en ökad tittartid på 71 procent jämfört med fotbolls-EM förra året, trots att matcherna visas på morgonen.

På lördag möter Sverige värdnationen Australien i staden Brisbane och man förväntar att omkring 50 000 kommer att följa matchen på plats. Även tv-tittandet på damfotboll har ökat och antalet unika tittare har stigit med 13 procent sedan fotbolls-EM ifjol, visar Tele2s siffror.

- Vi ser högre andel tittare och längre tittartid i genomsnitt i år jämfört med när damlandslaget spelade EM förra året. Då ska man ha i åtanke att fjolårets matcher i England spelades under mer gynnsamma tider på dygnet än årets matcher i Australien och Nya Zeeland. Det är en positiv trend för damfotbollen, säger Niclas Rosendahl, chef för TV & Play på Tele2.

Damlandslaget fångar majoriteten av tittarna

För varje match Sverige spelat i sommar har intresset ökat. Från och med åttondelsfinalen när Sverige slog ut regerande världsmästarna USA i en riktig nagelbitare med straffläggning under slutspelet fångade damlandslaget majoriteten av tittarna.

Knappar in på herrfotbollen

Trots det ökade intresset för damfotboll så råder det fortfarande ett gap mellan tittandet på herrarnas matcher jämfört med damernas.

Tele2s siffror från 2022 visar att genomsnittligt tittande på herrarnas VM då varade 18,61 timmar per abonnemang, medan tittandet för årets VM hittills uppgår till 12,63 timmar per abonnemang.

- Tittarsiffran har stigit för varje match hittills. Så det totala antalet timmar lär öka under kommande finaler, säger Niclas Rosendahl.

Kan Sverige ta medalj mot Australien på lördag? Missa inte bronsmatchen som sparkas igång kl. 10:00 (svensk tid) på TV6 och Viaplay.

Övrig statistik från VM och sommartittandet

Tele2 levererar digital-tv till omkring en miljon svenska hushåll. Genom att följa tv-trafiken kan Tele2 konstatera att tittandet på semifinalen mellan Sverige och Spanien, motsvarar cirka 30 procent av de svenska hushållen. Flest tittade i slutet av matchen (med peak klockan 11:49).

Många valde dessutom att se matchen mobilt och tittandet i Tele2 Play uppgick till omkring fem gånger fler än vid samma tidpunkt på förmiddagen dagen innan och cirka 75 procent fler än under en vanlig vardagkväll.

Matcherna har följts flitigt både via datorer och mobiler. Streaming har slagit rekord. Aldrig förr har så många använt streaming för att se matcherna.

Datatrafiken ökade med 41 procent när matchen mot Japan började. När matchen mot Spanien började var ökningen 43 procent.

I juni toppade Allsång på Skansen tv-listan. I juli och augusti toppar fotbolls-VM. Från juni till idag är fotbolls-VM på topp 3 bortsett från nyheter.

VM generellt är ett större mästerskap än EM och det kan också påverka siffrorna.

Jessica Hjälmered, Senior Communication Manager, +46 8 121 47 400, jessica.hjalmered@tele2.com

Tele2s syfte är möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter
. Ända sedan Tele2 grundades 1993 har vi fortsatt att utmana rådande normer och dammiga monopol. Idag möjliggör våra nätverk mobil- och fasttelefoni, bredband, datanät, TV, streaming och globala IoT-tjänster för miljontals kunder. Vi driver tillväxt genom kundnöjdhet och smarta kombinerade erbjudanden. Tele2 är sedan 1996 noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2022 omsatte bolaget 28 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

Vi ser högre andel tittare och längre tittartid i genomsnitt i år jämfört med när damlandslaget spelade EM förra året. Då ska man ha i åtanke att fjolårets matcher i England spelades under mer gynnsamma tider på dygnet än årets matcher i Australien och Nya Zeeland. Det är en positiv trend för damfotbollen.
Niclas Rosendahl, chef för TV & Play på Tele2.