Nu byter svenska folket abonnemangsoperatör för fasttelefoni

- Rolf Johnson och Monika Nilsson i Sandviken först i Sverige med att byta leverantör för sitt fasta abonnemang

Tele2 kan nu erbjuda sina kunder fasttelefoniabonnemang och familjen Rolf Johnson/ Monika Nilsson i Sandviken är de första i Sverige som hoppar på möjligheten att byta från Telia till Tele2. Händelsen är unik eftersom det är första gången i telefonins hundraåriga historia, som kunderna kan välja en annan operatör än Telia för sitt fasta abonnemang. Hittills har Tele2s kunder varit tvungna att köpa själva abonnemanget hos Telia, trots att de valt att ha Tele2 som sin förvalsoperatör. − Det känns roligt att vara först med det här. Vi hoppade på möjligheten direkt, eftersom jag tycker att det var jobbigt att alltid hålla på med två fakturor. Dessutom blir det ju alltid billigare med Tele2, säger Rolf Johnson. Det som nu sker är ett steg på vägen mot den fullständiga avreglering av den svenska fasttelefonimarknaden som väntas nästa år.* Ökad valfrihet, priskonkurrens och minskad administration med dubbla fakturor, är några av de viktigaste fördelarna för svenska hushåll i och med detta. − Att svenska konsumenter ska få välja abonnemangsleverantör är en självklarhet och något som vi kämpat för sedan 1993, då vi började erbjuda svenska folket billigare telefoni, kommenterar Fredrik Berglund, VD för Tele2 Sverige AB. Om Tele2s erbjudande Abonnemang – 119 kronor per månad (med prisgaranti mot Telia) Förval − Tele2 har olika förvalsalternativ, anpassade till när och hur kunden ringer: Tele2 Bas, Tele2 Dag, Tele2 Kväll & Helg, Tele2 Utland samt Tele2 TillMobil. Tele2 har en prisgaranti gentemot Telia på alla alternativen. Tillvalstjänster: - Nummerpresentation 20 kr/månad - Telefonsvarare i nätet 9 kr/månad - Blockering av nummerpresentation 0 kr - Spärrtjänster för betalsamtal och/eller spärr för nummerupplysning 30 kr/månad Tele2kunder kan anmäla sig för en flytt av abonnemanget från Telia till Tele2 från och med nu. Kunderna behöver inte säga upp sitt befintliga abonnemang hos Telia, utan denna administration sköter Tele2. Inga anslutningsavgifter tillkommer. Beräknad inkopplingstid är ca 1-2 månader från beställningsdagen för de kunder som valt att flytta sitt abonnemang. Tele2kunder kan då också välja att dela upp sin totala telefonikostnad på månads- eller kvartalsbetalning. Tele2s fasttelefoniabonnemang kan beställas via www.tele2.se eller via kundservice, 0200-25 25 25. * PTS har aviserat att de tidigt nästa år kommer att meddela beslut, som innebär att svenska folket själva ska kunna välja sin fasttelefonileverantör helt och hållet, inklusive både förval och abonnemang. Detta i enlighet med den nya lagen om elektronisk kommunikation som antogs i juli förra året (2003). Detta blir då det sista steget i avregleringen av den svenska telefonimarknaden som påbörjades 1993, och innebär att det är fritt fram för alla teleoperatörer i Sverige att få tillträde till accessnätet. Accessnätet är den del av telefoninätet som når in i bostadshuset hos abonnenterna och som hittills endast Telia har haft rätten att administrera. För mer information, vänligen kontakta: Anders Steen, försäljningsansvarig privatkunder Tele2 Sverige AB, Tel 08-56 26 40 00 eller Tele2 Mediaservice 08-5626 4626