Tele2 levererar fast telefoni till Banverket

Tele2 har slutit ett avtal med Banverket Telenät om att leverera fast telefoni till Banverkets nät för fast telefoni. Avtalet löper på tre år med möjlighet till förlängning ytterligare två år. Ordervärdet beräknas uppgå till minst 25 miljoner kronor. − Tele2 var den leverantör som kunde ge oss bästa pris i kombination med den bästa tekniska lösningen för våra behov, så därför föll valet på dem, kommenterar Per Sundberg på Banverket Telenät. I och med avtalet blir Tele2 leverantör av publik telefonitrafik till Banverket Telenäts landsomfattande fasttelefoninät. Banverket Telenät köper sedan tidigare även delar av sin mobiltelefoni av Tele2. Banverket Telenät övervakar och driver ett rikstäckande nät för telefoni och datakommunikation som används av Banverket för att kunna övervaka och styra tågtrafiken. Nätkapacitet hyrs även ut till en rad externa företag och organisationer, däribland bland annat teleoperatörer och service providers. För mer information, vänligen kontakta: Markus Täkte, försäljningsansvarig företagskunder, Tele2 Sverige AB, Tel 08-56 26 46 00 eller Tele2 Mediaservice 08-56 26 46 26