Tele2Vision digitaliserar kabel-TV-nätet hos Kalmarhem

Anslutna hushåll kommer att få digital-TV samt möjlighet till triple play-tjänster – TV, bredband och telefoni – från och med andra kvartalet nästa år.

Kalmarhem, ett kommunägt bostadsföretag inom Kalmar kommun, har beslutat att förlänga sitt avtal med Tele2Vision som även fortsatt kommer att leverera kabel-TV till Kalmarhems fastigheter. Affären omfattar cirka 4 500 boende inom Kalmarhem och avtalet löper över 6 år. – För oss var enkelhet och valfrihet för våra kunder det viktigaste i valet av TV-leverantör, något som är särskilt angeläget nu i och med övergången till digital-TV, säger Per Holm, Teknik- och miljöchef på Kalmarhem. Tele2Vision erbjuder oerhört bra och kundanpassade tjänster, där de boende som vill kan få ett väldigt stort utbud av kanaler och dessutom möjligheten att få nya tjänster som bredband och IP-telefoni. Tele2Vision har en väl utbyggd plan för att digitalisera sina nät, och kommer att erbjuda digital-TV i Kalmar från och med andra kvartalet nästa år. För att kunna se digital-tv krävs en digitalbox. Tele2Vision kommer att göra det så enkelt som möjligt för de anslutna hushållen genom att distribuera digitalboxar till befintliga kunder som ansluts till det digitala TV-nätet. – I och med att Kalmarhem har valt att fortsätta med Tele2Vision kommer Kalmarhems kunder inte att beröras av den analoga marksläckningen som sker i november 2006, säger Martin Cullberg, VD på Tele2Vision. Med oss som leverantör av kabel-TV kommer de boende i Kalmarhems fastigheter att kunna ta del av alla de fördelar som digitaliseringen ger i form av flera kanaler och bättre ljud och bild, utan att behöva gå ut och köpa en egen digitalbox. Tele2Vision kommer också att kunna erbjuda Kalmarhem ytterligare tjänster via kabel-TV-nätet som exempelvis bredband och IP-telefoni, så kallat triple play, tjänster som bolaget tillhandahåller på sina digitaliserade orter.