Delårsrapport Januari–mars 2008

Strategin fortsatt i fokus efter svagt första kvartal

Nyckeltal, Mkr 2008 kv1 2007 kv1 %
Rörelsens intäkter 296 318 -7
Rörelseresultat (EBIT)* -10 -542*** 98
Periodens resultat från -25 -638 96
kvarvarande verksamhet**
Periodens resultat från - 384 -
avvecklad verksamhet
Periodens resultat* -25 -254 90
Resultat per aktie, SEK* -0,40 -4,06 90
Kassaflöde från den -13 -53 75
löpande verksamheten
Kassaflöde efter -22 -43 49
investeringsverksamheten

*Inkluderar omstruktureringskostnader på 16 Mkr. Exkluderat omstruktureringskostnader var rörelse¬resultatet 6 Mkr (-40) och rörelsemarginalen 2% (-13%). Kostnaderna är relaterade till uppsägningar av chefer och personal inom administration och försäljning samt personal på Telecas Taiwan-kontor.
** Finansnettot inkluderar -6 Mkr ej realiserade valutakursförluster hänförliga till interntransaktioner avseende finansiella tillgångar och skulder. De orealiserade valutaförlusterna är huvudsakligen hänförliga till försvagningen av dollarn. ***Kv1 2007 inkluderar nedskrivning av goodwill om -357 Mkr, nedskrivning av aktiverade utvecklingskostnader om -104 Mkr och reserveringar för omstruktureringskostnader om -41 Mkr.

Höjdpunkter första kvartalet

- Konsultintäkterna uppgick till 271 Mkr (275). Justerat för negativa valutakurseffekter om ca 8 Mkr växte konsultintäkterna med 2%. Kvartalet hade dessutom 1,3 färre arbets¬dagar än motsvarande period förra året, vilket har en teoretisk påverkan om 5 Mkr.

- En oväntad ändring av marknadsförhållandena under kvartalet ledde till inställda kontrakt med flera kunder och ett tapp i beläggningsgrad för Teleca. För att begränsa effekten av detta i andra kvartalet har Teleca vidtagit omfattande åtgärder för att reallokera resurser till alternativa projekt, kunder och prospekt.
- Under kvartalet har Teleca vunnit tre betydande kontrakt med ledande företag inom mobilindustrin; ett offshore-avtal i Europa och två avtal i USA där onshore-resurser kombineras med vår offshore-verksamhet.

Press och analytikerträff

Teleca kommer att presentera delårsrapporten klockan 09.00 (CET) den 22 april 2008, i World Trade Center i Stockholm (konferensrum Sydney). Presentationen hålls på engelska. Telefon: SWE +46-(0)8-505 598 53 eller, UK +44 (0)20 3043 2436, US +1 866 458 40 87 och på www.teleca.se

För ytterligare information kontakta:
- René Svendsen-Tune, VD och koncernchef, Teleca AB, mobil +45-40540068
- Christian Luiga, ekonomi- och finansdirektör, Teleca AB, mobil 0703-75 16 04