Ny Finansdirektör på Teleca

Malmö, 28 augusti, 2008 - Mjukvarulevarantören Teleca meddelade på torsdagen att man utsett Leif Nørgaard till ny finansdirektör. Leif Nørgaard, som ersätter Christian Luiga, tillträder tjänsten som finansdirektör den 1 september. Med Nørgaard, som har mer än 20-års erfarenhet från ledande befattningar, bland annat som finansdirektör på danska Chr Hansen group, får Teleca en strategiskt viktig förstärkning på den finansiella sidan.

Leif Nørgaard, 53 år, är auktoriserad revisor med en magisterexamen i ekonomi (med inriktning på redovisning och revision) från Århus universitet. Han har gedigen erfarenhet från ledande positioner på börsnoterade bolag, bland annat som finanschef på Chr Hansen Group samt senare Dako Group, båda i Danmark. Därutöver har han erfarenhet av operativ verksamhet, bland annat som verkställande direktör för Chr Hansen i Nordamerika. Med sina erfarenheter från arbete på den amerikanska kontinenten, Asien, Europa och Ryssland tillför Nørgaard koncernen ett globalt affärsperspektiv.

Med utnämningen av Leif Nørgaard får Telecas ledning en viktig förstärkning på den finansiella sidan under en period av stark verksamhetstillväxt. Teleca expanderar för närvarande i strategiskt viktiga länder som Indien, Kina, Ryssland och Polen, från vilka en ökad leveranskapacitet av tjänster till mobilindustrin kommer att kunna erbjudas.

Leif Nørgaard ersätter Christian Luiga som varit Telecas finansdirektör sedan 2004. Christian Luiga, som haft en viktig roll i Telecas omvandling och utveckling, har efter slutfört arbete med huvudkontorets flytt till Malmö, beslutat sig för att söka nya utmaningar närmare sitt hem i Stockholm.

För mer information, vänligast kontakta:
 René Svendsen-Tune, VD och koncernchef, Teleca AB, rene.svendsen-tune@teleca.com, 040-540068
 Anette Gregow, Informationschef, Teleca AB, anette.gregow@teleca.com, 0703-52 98 97