Teleca gör Android tillgängligt för CDMA-marknaden

Report this content

Teleca utvecklar nu flera strategiska projekt kring Android åt sina kunder. Ett av de större projekten vi har påbörjat är att utöka Android-plattformen så att den får stöd för CDMA-teknik. Mobiltelefontillverkare kommer därmed att kunna tillverka CDMA-mobiler baserade på Android, samtidigt som Android-marknaden blir tillgänglig för CDMA-operatörer.

Den senaste versionen av Android, som gjorts tillgänglig genom open source-projektet från Open Handset Alliance (OHA), har endast stöd för GSM- och WCDMA-teknik. Teleca ger nu Android-plattformen möjlighet till stöd för såväl CDMA-telefoner som världsmobiler (GSM/WCDMA/CDMA). Detta gör att mobiltelefontillverkare och mobiloperatörer i Nordamerika och Asien kan utöka sin produktportfölj med Android-baserad utrustning med stöd för CDMA-teknik. CDMA-stödet i Android kommer att uppfylla alla krav som Teleca tillsammans med sina tekniska partner på CDMA-området har fastställt.

Telecas insats innefattar alla nödvändiga tillägg i applikationsstrukturen hos mobilstacken, applikationsdomänen och användargränssnittet. För att stödja befintliga applikationer är gränssnittet bakåtkompatibelt, men det utökas också till att innefatta CDMA-specifika metoder, parametrar och meddelanden för att de nya funktionerna ska kunna nås via nya applikationer.

Teleca har samarbetat med en av de största leverantörerna av CDMA-kretspaket för att testa det CDMA-anpassade Android på en referenstelefon. Projektet kommer att läggas till en framtida Android release och källkoden kommer att göras tillgänglig i början av 2009.

Vår kompetens omfattar alla tillhörande tjänster, från integrering och optimering av Android, mellanprogram samt utveckling och anpassning av applikationer, till utformning av en Android-baserad plattform. Vi tillhandahåller tjänster för CDMA, GSM och WCDMA. Vi kan även fungera som länk mellan operatörer och mobiltelefontillverkare för att se till att alla operatörsspecifika krav uppfylls vid lansering.

För mer information om hur Teleca kan hjälpa dig att dra fördel av Android, vänligen kontakta Robert Kempf, Solutions Manager Platforms, robert.kempf@teleca.com.

Ytterligare information om Telecas lösningar för AndroidTM finns på www.teleca.com/android.