• Teleca/

Telecas dotterbolag auSystems Sweden East AB säljer verksamheten inom Life Science och Embedded Solutions i Stockholm till Prevas AB

• auSystems har träffat avtal med Prevas AB om överlåtelse av verksamheten inom Life Science och Embedded Solutions i Stockholm med sammanlagt 99 medarbetare till Prevas AB
• Köpeskillingen uppgår till netto 32 MSEK
• Försäljningen är ett viktigt steg i auSystems strategi att renodla verksamheten i Stockholm

auSystems Sweden East AB, ett av dotterbolagen i Teleca-koncernen, har träffat avtal med Prevas AB om en försäljning av verksamheten inom Life Science och Embedded Solutions i Stockholm. Transaktionen är en inkråmsaffär och köpeskillingen uppgår till 32 MSEK utöver värdet på övertagna nettotillgångar. Nettoomsättningen under 2006 uppgår till cirka 97 MSEK. Tillträdet är den 1 januari 2007 då verksamheten, som idag innehar 99 medarbetare, flyttar över till Prevas AB.

Affären är en konsekvens av det lönsamhetsförbättringsprogram och den renodling av verksamheten inom auSystems som Teleca annonserade i samband med Q3-rapporten.

- Jag är mycket nöjd med att Prevas förvärvar våra enheter Teleca Life Science och Embedded Solutions i Stockholm. Det är en industriellt riktig affär där denna enhet i Prevas regi ger kunder såväl som anställda ett helt annat fokus samt goda förutsättningar för en positiv utveckling, säger Örjan Frid, VD på auSystems AB.

- Detta är Prevas hittills viktigaste förvärv, säger Anders Englund, VD på Prevas. För det första uppnår vi en storlek som gör Prevas ännu mer intressant som utvecklingspartner för stora utvecklingsprojekt, vilket skapar förutsättningar för ett ännu närmare samarbete med våra kunder. För det andra befäster vi vår position som ledande i Norden inom inbyggda system, vilket stärker våra möjligheter att rekrytera de bästa medarbetarna på en allt tuffare rekryteringsmarknad. För det tredje uppnår vi en storlek som gör oss mer intressanta på aktiemarknaden, vilket gynnar våra aktieägare.

För ytterligare information, kontakta:
• Örjan Frid, VD, auSystems AB, mobil: 070-561 16 15
• Christian Luiga, ekonomi- och finansdirektör, Teleca AB, mobil: 070-375 16 04