Telecas siffror för det första kvartalet blir svagare än förväntat

Teleca har de senaste veckorna upplevt förseningar eller inställningar av tidigare beställda och förväntade kontrakt från viktiga kunder. Detta har lett till en minskning i beläggningsgraden för det första kvartalet 2008, och förväntas också ha en negativ effekt på årets andra kvartal.

Koncernen arbetar aktivt med att reallokera resurser till alternativa projekt och kunder, men på grund av begränsad visibilitet på kort sikt har Teleca beslutat att inta en försiktig syn på 2008. Som en följd av detta kommer Teleca att ha stark kontroll på kostnadsutvecklingen för återstoden av 2008 i syfte att försvara sina lönsamhetsmål.

Teleca erbjuder tjänster till världens ledande mobiltelefontillverkare och deras främsta teknologileverantörer. Teleca ser den minskade efterfrågan som en konsekvens av att aktörerna inom mobilintelefonmarknaden är försiktiga. Den svaga amerikanska marknaden är en anledning till den uppkommna allmäna oron i mobiltelefonindustrin.

Teleca förväntar sig att situationen är kortvarig, och kommer att genomföra relevanta åtgärder för att försvara lönsamheten tills dess att visibiliteten gällande efterfrågan återkommer. I det mellan till långa perspektivet är Teleca övertygat om att efterfrågan på mjukvara för mobila enheter och outsourcing av mjukvarutjänster kommer att öka.

Teleca håller fast vid sin tillväxtstrategi att erbjuda sina tjänster inom trådlös kommunikation till nya branschsegment såsom Internet. Teleca förväntas också växa utanför sin traditionella verksamhet mjukvaruutveckling av inbyggda system till mobiltelefoner till att täcka mobilteknik hela vägen från mobiltelefonen till applikationsservrar på nätsidan. Företaget förväntar sig att outsourcingen kommer att fortsätta att konsolideras kring de största globala leverantörerna där Teleca med sin starka kundbas och know-how är väl positionerat att ta marknadsandelar genom konsolidering.

Tidigare prognos:
Försäljning och marginaler förväntas öka under 2008. Konsultverksamheten förväntas ha en svag till måttfull tillväxt, medan produktrörelsens intäkter förväntas minska. Koncernens målsättning är en rörelsemarginal på 10% för 2008. Rörelsemarginalen förväntas vara högre under det andra halvåret 2008 än under det första halvåret.

Ny prognos:
Medan Teleca förväntar sig en nolltillväxt under 2008 jämfört med 2007, avser koncernen att växa genom förvärv.
Rörelseresultatet under det första kvartalet förväntas visa ett litet överskott (exklusive de tidigare kommunicerade omstruktureringskostnaderna om ca 14 miljoner kronor.) Rörelsemarginalen för det andra kvartalet förväntas bli mellan 4 och 8 procent. Teleca har en försiktig syn på andra halvåret av 2008 på grund av begränsad visibilitet. Trots detta står Teleca fast vid sin ambition att leverera en tvåsiffrig rörelsemarginal under den andra halvan av 2008.