Expansiva Norlandia Omsorg väljer IT OnDemand i Sverige

Norlandia Omsorg som är Norges ledande privata omsorgsföretag satsar nu offensivt på att etablera sig på den svenska marknaden. Norlandia Omsorg-koncernen kombinerar hotell och hälsoservice, personlig assistens och bemanning. Norlandia Omsorg AB har nu tecknat ett 3-årigt outsourcingavtal med TeleComputing som får ansvaret för att leverera IT som en komplett funktion till befintliga och tillkommande enheter. En kraftig nyetablering sker i Sverige under 2008 då antalet IT-användare beräknas öka från ca 40 till 200. Avtalsvärdet förväntas då passera 7 Mkr.

Norlandia Omsorg som idag finns i Malmö, Skene och Varberg satsar nu på en kraftfull etablering i Sverige och den 1 januari 2008 kommer Norlandia att starta vårdhem i Kristinehamn.

– Med den expansionstakt vi ser framför oss är det viktigt att vi kan fokusera på vården samtidigt som verksamheterna får understöd av ett väl fungerande IT-stöd redan från dag ett. TeleComputings leveransmodell är geografiskt oberoende och gör det väldigt smidigt att snabbt implementera IT på nya orter, säger Claes Forsberg, VD på Norlandia Omsorg AB.

Vård- och hälsosektorn är ett av de segment där TeleComputing har haft mycket god tillväxt de senaste åren.

– Detta segment har höga krav avseende tillgänglighet, enkelhet, kostnadseffektivitet och säkerhet. Att Norlandia Omsorg också har offensiva tillväxtplaner är väldigt stimulerande och passar vår flexibla leveransmodell utmärkt. Vi har stora förväntningar på ett långsiktigt samarbete och att affären skall öka väsentligt under kontraktsperioden, säger Johan Wernberg, VD på TeleComputing Sweden.