TeleComputing ingår omfattande IT-driftsavtal med Itella

TeleComputing har ingått ett omfattande IT-driftsavtal med Itella Information AB, Nordens största leverantör av tjänster inom informationslogistik. Avtalet innebär att TeleComputing får totalansvaret för IT-drift och andra IT-relaterade tjänster, såsom IT On Demand, support och datakommunikation. Avtalet är på 5 år och har ett förväntat värde på ca 13 MSEK.

Itella Information AB är ett helägt dotterbolag av Itella Group, fd Finland Post Group, och är Nordens största leverantör av tjänster inom informationslogistik. Avtalet mellan TeleComputing och Itella Information AB innebär att TeleComputing får totalansvaret för IT-drift och andra IT-relaterade tjänster, såsom IT On Demand, support och datakommunikation.

- IT är en mycket centralt i vår verksamhet, vi och våra kunder har höga krav på flexibilitet, tillgänglighet och säkerhet. TeleComputing har synliggjort bra lösningar och konkurrenskraftiga villkor, och vi har därför valt att ingå i detta IT-driftsavtal med dem, säger Katarina Dahlbäck, VD på Itella Information AB.

Itella Sverige har 425 anställda och förväntas omsätta cirka 475 miljoner kronor i år. Företaget har kontor i Stockholm (HK), Göteborg, Malmö, Östersund, Hackås och Strömsund.

– Vi känner oss mycket glada och ser det som ett erkännande av vår kompetens och erfarenhet att Itella har valt oss som sin IT-driftspartner. Vår affärsmodell är baserad på att erbjuda våra kunder hög grad av flexibilitet. IT ska kunna följa driftens behov lika snabbt och kostnadseffektivt som andra stödfunktioner, säger Johan Wernberg, VD på TeleComputing Sweden AB.