Ingemar Söderlind ny koncerndirektör på TeleComputing

TeleComputing ASA har anställt Ingemar Söderlind som ny direktör för TeleComputings nordiska produktions- och leveransorganisation. Ingemar har ett långt förflutet inom IT-/outsourcing och omfattande erfarenheter från ledande positioner i större företag. Han kommer närmast från Connecta där han var ansvarig för rådgivning inom outsourcing. Före dess har Ingemar bl a varit VD i börsnoterade RKS och Vice president i Ericsson Business Consulting AB med ansvar för IT Services globalt och 1 500 anställda.

Den 21 september kommunicerades att TeleComputing samordnar produktion och utveckling i en nordisk leveransorganisation, ITSD Nordic – IT Service Delivery. Genom att samla ledning och central driftorganisation kring gemensamma mål och strategisk utveckling skapas förutsättningar för långsiktiga samordnings- och skalfördelar. De nationella säljorganisationerna skall fokusera på ökad marknadsnärvaro och den kundnära konsultrelaterade leveransen. Sammantaget skapas också en skalbar modell för fortsatt planerad expansion.

Som ansvarig chef för ITSD Nordic har nu Ingemar Söderlind anställts. Ingemar som är 54 år och civilingenjör, har en mycket lång erfarenhet från IT-branschen. Utöver nämnda företag har han också arbetat på Ericsson Data, Unisys UK, Wang, Rank Xerox och General Electric USA. Ingemar tillträder sin tjänst successivt fr o m idag och på heltid fr o m den 4 december 2006.

– Vi växer snabbt och vi har offensiva framtidsplaner. Det är en viktig balansgång att säkra snabb tillväxt och utveckling samtidigt som vi alltid skall ha marknadens mest nöjda kunder. Ingemar Söderlind har arbetat i stora komplexa organisationer och han tillför värdefull erfarenhet och kompetens i utvecklingen av hela leveransen, säger André P. Løvestam, koncernchef i TeleComputing.