Ny koncernchef i TeleComputing

Report this content

Styrelsen i TeleComputing har anställt Andrè P. Løvestam som ny koncernchef i TeleComputing ASA. Løvestam kommer att tillträda tjänsten den 1 april 2006. Johan Lindqvist kommer att frånträda sin tjänst som koncernchef vid samma tidpunkt.

Andrè P. Løvestam (39) har betydande erfarenhet från ledning av teknologi- och dagligvaruföretag, både i Norge och internationellt. Løvestam var under perioden 2002 till 2005 VD för Tomra ASA:s verksamhet i Europa, med dotterbolag i 10 länder och med en omsättning på drygt 1 milljard med god lönsamhet. Under samma period satt Andrè i koncernledningen i Tomra. Løvestam var innan dess kommersiell direktör i Tomra Europe. Andrè har också 11 års anställning inom Orkla ASA. Under perioden 1997 till 2000 var han VD för Sætre AS, med ansvar för Orklas snacksverksamhet. Han har också bred marknads- och säljerfarenhet från tiden i Lilleborg AS 1989 - 1997, där han bland bland var försäljningsdirektör. Vidare har Løvestam innehaft flera styrelesuppdrag inom Orkla och Tomra. Han var bl a styrelseordförande i Tomras dotterbolag i Europa. Andrè har en Bachelor of Science (Hons) från Manchester School of Management, UMIST och vidareutbildning inom management på IMD i Lusanne, Schweiz. ”Styrelsen är glad över att en ledare med Andrè Løvestams bakgrund har tackat ja till jobbet som koncernhef. Andrès erfarenhet och kompetens inom ledning, strategi, försäljning, marknadsföring och organisationsutveckling blir värdefull i den tillväxtfas företaget står inför. Styrelsen tackar samtidigt Johan Lindqvist för de betydande insatser han har gjort för företaget och hans bidrag tlll att bygga upp den marknadspositionen som TeleComputing innehar i dag,” säger styrelseordförande Viktor Sandland. ”Jeg är mycket motiverad till att ta tag i arbetet som koncernchef i TeleComputing. Företaget är i dag en av de ledande aktörerna i Norden inom outsourcing av IT drift till mindre och medelstora företag. TeleComputing har duktiga medarbetare, en stor kundbas och god ekonomi. Företaget är inne i en spännande utveckling och utsikterna för fortsatt tillväxt är goda,” säger Andrè P. Løvestam i en kommentar.