TeleComputing säljer dotterbolag

TeleComputing har ingått ett avtal om att sälja 100 % av aktierna i dotterbolaget TeleComputing
IS AS (tidigare Infostream Services AS) till Basefarm AS. Köpeskillingen är avtalat till ca 44 Mkr. Avtalet är betingat av en Due Diligence och transaktionen förväntas kunna slutföras före utgången av november.

TeleComputing IS förvärvades av TeleComputing ASA i maj 2004 för drygt 20 Mkr. Företaget levererar affärskritisk applikationsdrift över Internet baserat på Unix/Linux/Windows och har sedan uppköpet haft en positiv utveckling med flera kontraktsförnyelser och nya långsiktiga kundavtal. Den finansiella situationen är mycket stark efter 2 år med betydande resultatförbättringar.

TeleComputing ASA väljer att sälja dotterbolaget mot bakgrund den strategiprocess som företaget har genomfört innevarande år, och där TeleComputing IS AS bedöms ligga utanför kärnverksamheten. TeleComputing IS AS tjänsteutbud och tekniska plattformar anses inte vara helt i linje med den strategi och de behov TeleComputing har för att säkerställa långsiktiga synergi- och skalfördelar.

Basefarm AS förvärvar TeleComputing IS AS som ett led i vidareutvecklingen av företagets kärnverksamhet. TeleComputing IS AS passar väldigt bra ihop med Basefarm, avseende såväl verksamhetsinriktning och tekniska plattformar som kompetensprofil och organisationskultur.

– TeleComputing är glada för att Basefarm AS övertar TeleComputing IS AS. Jeg tror att TeleComputing IS AS kommer att kunna fortsätta sin positiva utveckling och växa snabbare tillsammans med Basefarm AS. Vidare känner vi oss trygga på att både kunder och anställda kommer att bli väl omhändertagna av den nye ägaren, säger André P. Løvestam, koncernchef i TeleComputing ASA.

– TeleComputing IS AS passar som hand i handske med Basefarm och vi har stor tilltro till att sammanslagningen av företagen kommer att vara positiv för såväl kunder och anställda som aktieägarna. Tillsammans kommer vi att bli en tung aktör i Skandinavien inom vårt område, säger Grethe Viksaas, VD för Basefarm AS.