TeleComputing tecknar rekordavtal

Terra Aktiv Eiendomsmegling Norge AS, som är en av Norges tre största fastighetsmäklare, samordnar hela sin IT-drift och har valt att teckna ett långsiktigt kontrakt med TeleComputing. Avtalen omfattar 500 användare på 80 kontor i Norge. TeleComputing övertar ansvaret för hela IT-leveransen till Aktiv Eiendomsmegling och dagens samarbete med Terra Eiendomsmegling förlängs motsvarande period. Det totala ordervärdet uppges till ca 47 Mkr, varav 21 Mkr är kontraktsförnyelse och 26 Mkr utökat kontraktsvärde. De sammanlagda avtalen är den största enskilda affären hittills för TeleComputing.

Terra-Gruppen som är en finanskoncern och bankallians, etablerade fastighetsmäklarverksamheten 2001 och Terra Eiendomsmegling består idag av 38 kontor över hela Norge. 2004 övertog Terra-Gruppen, via DnB NOR, Postbankens Eiendomsmegling och etablerade Aktiv Eiendomsmegling. Denna enhet består i dag av mer än 40 lokala, fristående mäklarkontor över hela Norge. TeleComputing kommer att leverera IT som en komplett funktion anpassad för hela Terra-Gruppens mäklarverksamhet. - Vi kommer att skapa samordningsfördelar genom att samla hela IT-driften hos en långsiktigt trovärdig partner. Utöver ekonomi och hög kostnadseffektivitet så har vi prioriterat leveranskvaliteten. Att vi valde TeleComputing beror på att under lång tid har visat sig vara en mycket konkurrenskraftig och pålitlig IT-driftspartner för Terra Eiendomsmegling. Vi skall fokusera på vår kärnverksamhet och inte IT, därför är detta ett riktigt val för oss, säger Pål Trøa, VD på Terra Aktiv Eiendomsmegling Norge AS. - Dessa avtal är mycket viktiga och stimulerande för oss på TeleComputing. Vi är stolta över att Terra Aktiv Eiendomsmegling har valt oss som samarbetspartner för hela sin IT-leverans. Detta är det största kontraktet TeleComputing har ingått och Terra Aktiv blir en våra största kunder. I framtiden kommer vi ännu tydligare att rikta vårt erbjudande till det övre SMB-segmentet. I Sverige har vi redan sett att det är allt större bolag, även börsnoterade, som blir kunder. Denna trend märker vi nu också i Norge, säger André P. Løvestam, koncernchef i TeleComputing.