Telelogic tecknar omfattande licensavtal med Friends Provident

Telelogic tecknar omfattande licensavtal med Friends Provident Ledande brittiskt finansföretag får tillgång till Telelogics samtliga produkter för att förbättra utvecklingsprocessen MALMÖ - 27 november, 2002 - Telelogic (O-listan/TLOG) har idag tecknat ett avtal med det ledande brittiska finansföretaget Friends Provident Life and Pensions Ltd. Avtalet som tecknas för 4 år uppgår till 6,8 MSEK (?745 000) och innebär att kunden utökar sin användning av Telelogic Synergy för konfigurations- och ändringshantering till hela organisationen. Dessutom ger avtalet också Friends Provident möjlighet att på ett flexibelt sätt få tillgång till Telelogics övriga verktyg för program- och systemutveckling. Detta ger Friends Provident möjlighet att ändra och hantera utvecklingsresurserna för att exakt anpassas till olika krav vid olika tidpunkter i utvecklingsprocessen. "IT är ett nyckelbegrepp för Friends Provident," enligt Andy Jackson, Director of Information Technology, Friends Provident. "I en organisation som ständigt utvecklar ett brett utbud av liv- och pensionsförsäkringslösningar har det varit avgörande för vår framgång att kunna erbjuda tillgång till våra produkter med hjälp av tekniska lösningar. Detta avtal med Telelogic maximerar det sätt vi använder IT på för att skapa optimala konkurrensfördelar." Med en utökad användning av Telelogic Synergy kommer Friends Providents utvecklingsenheter att kunna återanvända programkod i flera olika projekt. Geografiskt spridda enheter kommer därmed att kunna centralisera och återanvända kärnkomponenter och undviker på så sätt dubbelt arbete. "Genom en ökad tillgänglighet av Synergy i organisationen kommer vi att förbättra effektiviteten och höja snabbheten i våra utvecklingsprocesser," enligt Jackson. Som en del av det nya avtalet kommer Friends Provident också att få tillgång till en pool av licenser för Telelogic DOORS för kravhantering och Telelogic Tau/Architect för visuell system- och programvaruutveckling. Friends Provident får tillgång till dessa licenser genom ett flexibelt licensavtal som möjliggör för kunden att maximera sin användning av utvecklingsverktyg för hela utvecklingslivscykeln. "Livscykeln för utveckling av system och programvara är komplex i dess olika delar från kravinsamling fram till leverans. Telelogic erbjuder ett antal lösningar för de olika stegen i utvecklingsprocessen. Genom att kombinera dessa inom ramen för ett flexibelt paket kan användarna få tillgång till dessa lösningar med mycket kort uppstartningstid. Därigenom försvinner den tidskrävande processen som tidigare begränsat organisationer att snabbt få tillgång till de nödvändiga verktygen när projekten startar," förklarade Anders Lidbeck, Koncernchef och VD för Telelogic. Om Telelogic (O-listan/TLOG) Telelogic är den ledande globala leverantören av lösningar för utveckling av avancerade system och programvara. Telelogics integrerade programvaruverktyg och tillhörande konsulttjänster hjälper kunderna att automatisera hela sin utvecklingsprocess. Därigenom blir utvecklingen av system och programvara snabbare, mindre personalkrävande, kostnadseffektivare samt mer tillförlitlig. Telelogics produkter bygger på en öppen systemarkitektur och standardiserade språk, vilket gör att produkterna även fungerar tillsammans med tredjepartslösningar. Telelogic är aktivt involverade i att forma framtiden för avancerad system- och programvaruutveckling genom att delta i industriorganisationer som 3GPP, ETSI, INCOSE, ITU-T, MOST, OMG m fl. Med huvudkontor i Malmö har bolaget idag mer än 800 anställda runt om i världen. Den globala kundbasen innefattar bl a Alcatel, BAE SYSTEMS, BMW, Boeing, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Nokia, Philips, Siemens och Thales. För mer information besök www.telelogic.com Kontakter: Fredrik Sjöholm Director Investor Relations Tfn: 040-650 65 22 E-mail: fredrik.sjoholm@telelogic.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/27/20021127BIT00570/wkr0002.pdf