8 av 10 företagare vill ha e-post i mobilen

- men svenskar fortfarande mindre mobila än andra nordbor

Allt fler svenska företagare vill kunna skicka och ta emot e-post i mobiltelefonen; 8 av 10 skulle vilja ha någon form av e-post tjänst kopplad till sitt mobilabonnemang, enligt undersökningar som Telenor genomfört bland företagskunder. Samtidigt visar jämförande statistik att användningen av mobila tjänster är betydligt mer utbredd i Norge, Finland och Danmark än i Sverige.

Telenor har sammanställt information om användningen av mobila tjänster i Norge, Finland, Danmark och Sverige; resultatet visar att svenskar är mindre mobila än andra nordbor. I Finland utgör den mobila delen av samtalstrafiken hela 67 procent, i Norge är motsvarande siffra 38 procent och i Danmark 35 procent. I Sverige utgörs bara 23 procent av den totala samtalstrafiken av mobil kommunikation.

- Det finns stora fördelar för företagare att byta ut sin fasta linje mot mobiltelefoni och trådlöst bredband, såväl kostnadsmässigt som när det handlar om tillgänglighet och effektivitet. Vi vet att e-posten blir allt mer central del av företagens kommunikation och då vi i allt större utsträckning befinner oss iväg från kontorsplatsen är det inte konstigt att efterfrågan på e-post i mobilen ständigt ökar, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef för Telenor företag.

Presstjänsten, +46 8 4100 7555