Enkla och billiga mobillösningar slår ut fast telefoni

Telenor lanserar idag ett nytt erbjudande riktat mot småföretag. För ett fast pris på 99 kr/månad och användare ringer hela företaget bl a fritt till alla fasta telefoner i Sverige. Dessutom sänks den fasta avgiften i Telenor Företagsabonnemang med 100 kr per månad.

Idag är endast 5 procent av Sveriges 350 000 företag med mer än en anställd helt mobila, dvs helt utan fast telefonlinje. Varje användare har då istället för dubblering av fast och mobil telefoni en enda telefon, en enda telefonbok och en enda röstbrevlåda. Telenor bedömer att hälften av alla anställda på företag och organisationer i Sverige kommer att vara helt mobila inom fem år. Telenor One gör den fasta telefonlinjen överflödig, vilket bidrar till att företagens telefonikostnader i genomsnitt sjunker med 25-30 procent.

- Att de flesta företag förr eller senare kommer att slänga ut den fasta telefonen är uppenbart med tanke på att det blir enklare och dessutom 25-30 procent billigare, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef för Telenor Företag.

Sverige är ännu underutvecklat på detta område. I Finland utgör den mobila delen av samtalstrafiken 67 procent, i Norge är motsvarande siffra 38 procent och i Danmark 35 procent, vilket är att jämföra med 23 procent i Sverige. Framgångsfaktorerna för det mobila kontoret i de nordiska grannländerna beror inte minst på att skillnaden i kostnader mellan fast och mobil telefoni historiskt varit mindre än i Sverige. Men nu har kostnaderna för mobil telefoni närmat sig den fasta telefonin även i Sverige varför Telenor förutspår en snabb förändring av företagens efterfrågan på mobila lösningar.

Prissänkning på grundabonnemang
Från och med idag kostar i grundabonnemang för Telenor Företag FastPris 419 kr/månad, vilket är en sänkning med 100 kr.

Nytt erbjudande för småföretag
Telenor lanserar idag ett småföretagarerbjudande. Till grundabonnemanget kommer en fast avgift per användare på 99 kronor per månad och då ingår fria samtal till fasta telefonnummer.

Statistik företagstelefoni
I Sverige omsätter företagstelefonin 15 miljarder kronor per år.
95 procent av företagen har fast telefoni i någon form. (PTS)
Företag med 1-9 anställda har 30 procent en fast växellösning. (PTS)
Företag med 10-49 anställda har 72 procent en fast växellösning. (PTS)

Telenors presstjänst, 08-41007555