Kärleks-sms ger stöd till barn med hjärtfel

Svenskarna skickade rekordmånga kärleks-sms på Alla hjärtans dag. Antalet skickade sms ökade med 50 procent bland Telenors kunder jämfört med Alla hjärtans dag förra året. Nu skänker Telenor en del av intäkterna från sms-trafiken till Hjärtebarnsfonden som ger stöd till barn med hjärtfel.

Varje år föds cirka 1000 barn i Sverige med hjärtfel. Via Hjärtebarnsfonden kan barnen och deras familjer få ekonomiskt stöd i samband med sjukhusvistelser och möjlighet att träffa andra i samma situation via ungdomsläger och familjeträffar.

– Vi har valt att stödja Hjärtebarnsfonden eftersom de gör en direkt skillnad för de här barnen och deras familjer. Det känns bra att bidra till något som kan ge en stor nytta för enskilda individer, säger Johan Lindgren, VD Telenor Sverige.

Hjärtebarnsfonden gör det också möjligt för vårdpersonal, exempelvis sjuksköterskor och kuratorer, att vidareutbilda sig inom vård för barn med hjärtfel. En del av fondens medel går också till forskning kring barnkardiologi.

– Barn och framförallt ungdomar med hjärtfel är en grupp som det inte pratas så mycket om trots att de har ett handikapp som påverkar dem genom hela livet. Telenors bidrag till vår verksamhet gör det möjligt för oss att lyfta de här frågorna och stödja fler barn och ungdomar till exempel genom att de får träffa andra i samma situation, säger Peter Nordqvist, marknadschef Hjärtebarnsfonden.