Mobil wiki utsedd till "Bästa nya mobiltjänst" i Telenor-sponsrad entreprenörskapstävling för Sveriges alla studenter

Tävlingsbidraget "Attention!" utsågs till "Bästa nya mobiltjänst" i den årliga entreprenörskapstävlingen KTH Excitera Innovation Challenge (EIC). Tävlingskategorin sponsrades av Telenor Sverige. - Vi vill uppmuntra studenter att hitta på bra mobila tjänster som de kan utveckla till spännande företag. "Attention!" visar tydligt på studentsveriges innovationskraft, säger Michael C. Bergman, juryns ordförande och chef för Telenor New Business.

Finalen för årets upplaga av KTH Excitera Innovation Challenge, som pågått sedan 19 mars, hölls 15 maj på Berns Salonger i Stockholm. Finalisterna kompletterade de innovationsplaner som de redan skickat in med muntliga presentationer under kvällen.

Till "Bästa nya mobiltjänst" utsågs tävlingsbidraget "Attention!" av studenterna Michael Franzén, David Haddad och Sriram Krishnan från KTH och SSES (Stockholm School of Entrepreneurship) Tjänsten bygger på att användare plockar upp information som andra lämnat efter sig på platser - direkt i mobilen. Mobilen plingar t ex till när du passerar en restaurang som en kompis rekommenderat genom att lämna ett textmeddelande. Genom att användare lämnar meddelande för varandra - sina vänner eller sina kunder - knutna till specifika ställen bygger man gemensamt upp en kunskapsbas om platserna, precis som en webbaserad wiki som t ex Wikipedia.

Vinnarna fick 75.000 kr i prispengar samt även 100.000 kr öronmärkta för att starta ett företag baserat på tävlingsidéen plus 6 månaders telekominfrastruktur från Telenor plus ett erbjudande att ingå i inkubatorn IQube.

På andra plats kom community-bidraget "NeedYouNeedMe" som hjälper grannar att byta tjänster och låna produkter av varandra. Bidraget, som kom från Andrea de Angelis och Andrew Haarsager på Konstfack, belönades med 50.000 kr. På tredje plats kom KTH-studenterna Joakim Sarnelid och Sara Kappelmark som vann 25.000 kr för sitt bidrag "DateChallenge". Tjänsten är avsedd för nätdejtare som träffas för första gången och istället för att ta en fika vill lära känna varandra genom att delta i en SMS-baserad hittejaktstävling runt stan.

Tävlingen sponsrades av Telenor och syftade till att få de tävlande att tänka fritt kring användbara och konsumentvänliga mobiltjänster som inte finns men borde skapas.

- Vi vill uppmuntra studenter att bli entreprenörer och att använda mobila kanaler. Det är därför vi sponsrat tävlingen. Nu hjälper vi vinnarna att skapa ett verkligt företag. Och det gäller faktiskt för alla finalisterna. Vi vill hjälpa dem alla att utveckla sina idéer till verkliga tjänster. På så sätt hoppas vi att alla finalister kan bli vinnare, säger Michael C. Bergman, chef för Telenor New Business och tävlingsjuryns ordförande.

Över 80 universitetslag anmälde sig från hela landet och i etappar sållades 10 finalister fram. En beskrivning av samtliga finalister finns bilagd.

- Vi är otroligt glada över den uppfinnaranda som alla bidrag visade. Det är en sann fröjd för en operatör att se så många bra idéer. Marknaden behöver nya, fräscha tankar kring hur man kan använda mobila kanaler, summerar Michael C. Bergman

EIC anordnas av den studentledda föreningen KTH Excitera på Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

- Tävlingens syfte är att skapa intresse för entreprenörskap bland Sveriges alla studenter. Men de tävlande behövde inte bygga tjänsten, utan bedömdes istället utifrån en innovationsplan. Det gör att alla studenter kan delta och inte bara teknologistuderande, säger Johan Englund, tävlingsansvarig på KTH Excitera.

Besök gärna tävlingssajten www.innovationchallenge.se .

Johan Englund, tävlingsledare, Excitera Innovation Challenge 2007
johan@excitera.nu; 46 70 77 55 633
Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila tjänster
elisabeth.petersson@telenor.com, +46 709 61 42 07

Bilaga: De tio finalisterna i "Bästa nya mobiltjänsten"

Första plats:
Attention
Michael Franzén, David Haddad, Sriram Krishnan (KTH + SSES)
Ny på en plats? Plocka upp information som andra lämnat för dig där - i din mobil. Mobilen plingar till ifall din kompis lämnat ett textmeddelande med tips om en butik eller restaurang i närheten. Eller ifall turistrådet vill ge tips om sevärdheter. Lämna dina egna meddelande och hjälp till att bygga upp en mobil kunskapsbas.

Andra plats
Need You, Need Me
Andrea De Angelis, Andrew Haarsager (Konstfack)
Byt tjänster med andra. Behöver du låna en gräsklippare i villaområdet? SMS:a till tjänsten och se ifall det finns en klippare. Du använder ett poängsystem för att betala för tjänster eller få betalt när du hjälper andra, t ex med blomvattning eller hundpassning.

Tredje plats
DateChallenge
Joakim Sarnelid, Sara Kappelmark (KTH)
Speltjänst för nätdejtare som ska träffas för första gången. Istället för att "ta en fika" (vilket lätt blir som en anställningsintervju) deltar paret i en SMS-baserad tävling, där de besöker olika platser, får ledtrådar och arbetar tillsammans mot en vinst, t ex en romantisk middag.

Övriga finalister:
Carry Security
Yvonne Molin (KTH)
En larmtjänst till privatpersoner där man via en knapptryckning aktiverar ett larm till en eller flera telefonnummer. Kan användas vid nödläge eller när man måste lokalisera en familjemedlem, som t ex ett bortsprunget barn.

Connections
Michael Franzen, Ramkumar Shankar (KTH)
Lär känna dina kompisars kompisar. Systemet jämför din adresslista med dina vänners och märker när samma namn dyker upp på olika listor. Ifall du sedan passerar en gemensam bekant så får du ett automatiskt meddelande att en "andra-grads"-bekant är i närheten och att du kan ta kontakt.

Dictor
Jacob Waller (Chalmers)
Låt din kameraförsedda mobil bli ett mobilt översättningslexikon. Förstår du inte ett utländskt ord? Ta en bild av det, skicka den som SMS och få den tillbaka per SMS översatt till svenska.

Drug Reminder
Arash Hellysaz, (KTH)
Påminnelsesystem för läkemedel. Be din läkare lägga in automatisk påminnelse i ditt e-recept så får du ett SMS när det är dags att ta ditt läkemedel. För viktig medicinering kan systemet även ringa upp dig så att du måste svara. Ökar patienters följsamhet och hälsa

Happy Birthday
David Saadat, Erik Otterberg (KTH)
Påminnelsetjänst för dina vänners födelsedagar och andra högtidstillfällen. Du får en påminnelse direkt i mobilen, komplett med länkar för att skicka en grattishälsning och beställa blommor eller presenter till jubilaren.

IceBreaker
Axel Nordström, Jakob Wallsten (KTH)
Datingtjänst för att flörta med människor som befinner sig i din omedelbara närhet och som anmält sig till tjänsten. Positioneringsfunktionalitet känner av ifall folk som använder tjänsten befinner sig nära dig och du kan välja att börja SMSa och chatta med dem.

Mobikk
Benjamin Taghavi-Awal (Stockholms universitet)
Interaktiv serie skapad för mobiltelefonen. Istället för att återanvända seriestrippar skapas nya serier direkt anpassade för mobilen. Tradition och teknik ger en mer interaktiv serie, som kan använda övergångar, vibrationer, talstöd, uppringningsfunktioner, val och mer.