Nu blir det billigare att ringa hem från Egypten

Lagom till vintersemestrarna inkluderas Egypten i Telenors tjänst Passport, som gör det enklare och billigare att ringa hem från utlandet. Passport innebär att man betalar en fast avgift och sedan samma minutpris som hemma. Passport finns nu för 38 länder, bland annat Thailand, Japan och Sydafrika, förutom Europa. Det kostar ingenting att koppla Passport till sitt abonnemang.

Passport är en tilläggstjänst som ger en bättre kostnadskontroll för de som vill kunna ringa från sin mobiltelefon från utlandet. Med Passport betalar man en fast avgift för varje påbörjat samtal och sedan samma minutpris som hemma, oavsett vad den lokala operatören har för taxor. Samma gäller för att ta emot ett samtal, först en fast startavgift och sedan kostnadsfritt.

- Egypten har seglat upp som en av de mest populära semesterdestinationerna, därför vill vi kunna erbjuda samma möjligheter att använda mobilen även där. Nu har vi tjänsten för nästan alla charterdestinationer på tio-i-topp-listan. Vi tycker att det ska vara möjligt att ringa hem till Sverige under semestern utan att riskera en överraskning när man kommer hem, säger Mattias Ringqvist, marknadschef Mobil Konsument Telenor Sverige.

Det finns tre startavgifter, en för Norden (5:95), en för EU (9:95) och en för Egypten, Thailand, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland och Japan (17:95).  När man ringer betalar man en fast startavgift och sedan ordinarie öppningsavgift och minutpris. När man tar emot samtal betalar man endast en fast startavgift var 20:e minut samtalet pågår. En person som ringer från Egypten och pratar i tio minuter betalar 24:64 kronor med Telenor Passport, räknat på en nationell startavgift på 79 öre/min och en minuttaxa på 59 öre/min.

Passport aktiveras genom att sms:a Passport till 222 eller ringa kundtjänst på 020-222222. Tjänsten gäller oavsett var i respektive land man befinner sig, det vill säga oavsett vilken operatör man ansluter sig till när man kommer fram.

För mer information,
kontakta Presstjänsten;
08- 41 00 75 55

Om Telenor
Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet. Telenor Sverige har idag 2100 anställda.

Telenor är en av världens största mobiloperatör mätt i antal abonnenter med verksamhet i 14 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2009 omsatte Telenor cirka 107 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).