Startskott för Digital Winners Prize - Telenor belönar nordisk innovation inom Internet, mobil och tv

I dag går startskottet för Digital Winners Prize; Telenor belönar nordiska produkter och tjänster med kommersiell potential i tv, Internet och mobiltelefon. Vinnaren i tävlingen belönas med 250 000 norska kronor.

Telenor lanserade Digital Winners i Norge för ett år sedan - i år får samtliga nordiska länder inkomma med bidrag till tävlingen som avgörs i Oslo i slutet av mars.

- För att kunna erbjuda kunder nya, intressanta tjänster och produkter är det kontinuerliga innovationsarbetet helt centralt för ett företag som Telenor. Genom att lansera Digital Winners för hela Norden vill Telenor uppmuntra leverantörer att visa upp nya, kommersiellt gångbara, produkter och tjänster. Vi vill också inspirera till fortsatt utveckling av innehållstjänster som fungerar i flera digitala distributionskanaler, säger Morten Karlsen Sørby, VD för Telenors nordiska verksamhet.

För att vara med och tävla krävs att tjänsten/produkten:

Är avsedd för Internet, mobil och/eller tv med potential att användas i flera distributionskanaler;
Är lanserad i minst ett av de nordiska länderna;
Har fått god respons från slutkunden genom god användarvänlighet.

I bedömningen tas även hänsyn till om tjänsten/produkten:

Inspirerar till ytterligare innovation och användning av digitala kanaler;
Kan bidra till att motivera kunder och innehållsleverantörer att använda digitala kanaler på ett nytt och innovativt sätt.

Tjänsten/produkten kan vara avsedd för såväl privat- som företagskunder. Utdelningen av priset sker vid "Digital Winners 2008", 27-28 mars 2008, som hålls på Telenors huvudkontor i Oslo.

Slutdatum för att anmäla bidrag är den 17:e februari; anmälan skickas till:
michael-c.bergman@telenor.com.

Juryn är tvärnordisk och leds av Berit Svendsen, Division Director i Telenor Norge. Övriga jurumedlemmar är: Bjørn Ivar Moen, Division Director Telenor Norge, Trude B Marcussen, Head of marketing development Broadband and Telephony Telenor Norge, Jens B. Arnesen, CEO Canal Digital Denmark, Hilde Lovett, Project director/Senior researcher Telenor Norge, Anette Ottar, Vice President Content and Media, Telenor Media and Content Services, Broadcast, Michael Bergman, Head of Division, Innovation, Telenor Sverige AB, Karin Skjødt Hindkjær, Communications Director Sonofon/Cybercity Patrik Hofbauer, CEO Canal Digital Sverige, Paul Chaffey, CEO Abelia och Karoline Beate D. Skøien, General Manager Racecar.

Michael Bergman, Telenor Sverige
Tfn: +46 709 33 55 33, michael-c.bergman@telenor.com