Stockholm bäst i Sverige på Counter-Strike över 4G

Stockholm vann över Göteborg i Sveriges första tävling i Counter-Strike över 4G-nätet. Ett trettiotal spelare möttes på Centralen i Stockholm och i Nordstan i Göteborg för att göra upp om mästartiteln. Avancerade spel har tidigare enbart kunna göras med fast uppkoppling, men nu kan spelentusiaster även koppla upp sig över 4G-nätet. Arrangörerna Bredbandsbolaget och PlayZeek ser tävlingen som en milstolpe, då spel såsom Counter-Strike, kräver extremt snabba svarstider och snabb uppkoppling.

På plats i varje stad kunde besökare även utmana en professionell Counter-Strikespelare i så kallade shoot outs. Sammanlagt spelade tolv lag och det blev en spännande match mellan städerna.

För oss på Bredbandsbolaget har turneringen varit ett viktigt tillfälle att få utvärdera gaming över 4G, samt att få lyssna på spelarnas kommentarer och erfarenheter av det nya nätet. Den feedback vi fått hittills, är att turneringen var väldigt uppskattad av de som deltog och att 4G-nätet gav en riktigt bra spelupplevelse, säger Jesper Hedblom, Marknadschef på Bredbandsbolaget.

Bredbandsbolagets mobila 4G-tjänst möjliggjorde turneringen. Med 4G finns det tillräckligt med kapacitet, hög hastighet och mycket låga svarstider. Det gör att det nu är möjligt att använda sitt mobila bredband i 4G för att spela över mobilnätet med lika bra upplevelse som med en fast uppkoppling.

Det var intressant att se att man numera inte är beroende av sitt fasta bredband för att kunna spela, utan att det även är möjligt att spela online via 4G när man är på resande fot, säger Robert Wallén, Marknadschef på PlayZeek.

Det vinnande laget från Stockholm bestod av Gustaf Perrault och Kenny Johannesson.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com