Telenor bäst på mobiltäckning i västra Sverige

Telenor har bäst täckning för mobiltelefoni i västra Sverige, enligt tidningen Mobils täckningstest som offentliggjordes på onsdagen.

– Fokus är att ge kunder den bästa användarupplevelsen och därför är det roligt att få detta bevis på att vårt nät har bäst täckning i en så viktig del av landet som västra Sverige. Nu fortsätter vi uppgraderingen av vårt 3G-nät och påbörjar uppgraderingen av 2G-nätet, samtidigt som satsningen av nästa generations mobilnät, 4G fortsätter, vilket kommer innebära ännu bättre täckning för röstsamtal och högre kvalitet på mobilt bredband, säger Magnus Zetterberg, Nätchef på Telenor Sverige, säger Magnus Zetterberg, Nätchef på Telenor Sverige.

Telenors mobilnät, som är samma nät som används av Bredbandsbolaget för mobilt bredband och av Glocalnet för mobiltelefoni och mobilt bredband, har en befolkningstäckning på 99,1 procent och når mer än 89,9 procent av befolkningen med turbo-3G för mobilt bredband.

För mer information om Mobils täckningstest, se: www.mobil.se

Presstjänsten, Telenor Sverige

08-41 00 75 55

Om Telenor
Telenor Sverige är en ledande helhetsleverantör av moderna telekommunikationstjänster för privatpersoner och företag. Telenors nät för mobilkommunikation täcker 99 procent av befolkningen. I Telenor Sverige ingår även premiumleverantören Bredbandsbolaget och lågprisutmanaren Glocalnet. Telenor Sverige har idag 2100 anställda.

Telenor är en av världens största mobiloperatör mätt i antal abonnenter med verksamhet i 14 länder i Europa och Asien. I Norden är Telenor marknadsledande inom telekommunikation, datatjänster och mediedistribution. År 2009 omsatte Telenor cirka 107 miljarder norska kronor. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).