Telenor i avtal med Försvaret för fast och mobil telefoni

Försvarets materielverk har skrivit avtal med Telenor om fast och mobil telefoni samt mobil datakommunikation för sin egen och Försvarsmaktens verksamhet. Avtalet omfattar omkring 16 100 mobilabonnemang och fast telefoni för totalt 19 000 anställda. Avtalet löper över två år för mobila tjänster och tre år för fasta operatörstjänster och transmission. Ordervärdet är cirka 78 MSEK.

Försvarets materielverk (FMV) och Försvarsmakten (FM) har verksamhet över hela Sverige från Kiruna till Ystad. Genom avtalet kommer Telenor att förse verksamheterna med en integrerad kommunikationslösning med både fast och mobil telefoni samt mobil datakommunikation.

Lösningen omfattar tjänsten mobil anknytning vilket innebär att användaren kan ha ett mobilnummer och ett fastnätsnummer men att alla samtal går till mobilen, något som ökar medarbetarnas flexibilitet då de alltid är nåbara på en och samma telefon. Dessutom medför avtalet att FMV och FM sänker kostnaden för sin telefoni då de har en nolltaxa på interna samtal.

- Vi är stolta över att Försvarets materielverk och Försvarsmakten har valt Telenor som leverantör för sin fasta och mobila telefoni, säger Johan Lindgren, VD för Telenor i Sverige. Affären är ett bevis på att vi kan vara en helhetsleverantör till stora nationella kunder med verksamhet i hela landet.

Avtalet omfattar även ett ramavtal för övriga myndigheter inom försvarsfamiljen: Försvarshögskolan, Statens Räddningsverk, Krisberedskapsmyndigheten, Försvarets Forskningsinstitut, Totalförsvarets Pliktverk, Kustbevakningen och Försvarets Radioanstalt.

Telenor
Elisabeth Petersson, informationschef Telenors mobila verksamhet