Telenor och Elisa i partneravtal för utökat nordiskt samarbete

Telenor Sverige har tecknat ett samarbetsavtal med finska operatören Elisa om framtagande av gemensamma erbjudanden för den nordiska marknaden. Avtalet omfattar utveckling och marknadsföring av kommunikationslösningar samt löpande verksamhetsstöd för medelstora och stora företag i Norden. Samarbetet omfattar även Telenors verksamheter i Danmark och Norge.

– Telenor har länge haft en god relation med Elisa, men nu tar vi det ett steg längre. Med det nya samarbetsavtalet får vi muskler att bistå företag med verksamhet i flera nordiska länder, till en början med WAN och mobila tjänster. Finska företag är mest mobila i Norden och vi kan lära mycket av utvecklingen där, säger Mats Lundquist, Affärsområdeschef Företag, Telenor Sverige.

Viktiga delar i samarbetet blir framtagande av nya produkter och tjänster för Pan-nordiska kunder, samt utveckling av ett gemensamt koncept för service, leverans och löpande stöd. Utöver det är ambitionen att kraftigt stärka de kommersiella relationerna på kund- och segmentnivå

– Kunden får en kontaktpunkt med oss som operatör och kan ta del av våra gemensamma kommunikationslösningar för hela Norden. Vi har redan påbörjat samordningen för att våra organisationer ska kunna arbeta så effektivt som möjligt tillsammans. Vi är övertygade om att det här samarbetet kommer leda till fler Pan-nordiska avtal, säger Pasi Mäenpää, Executive Vice President, Företagskunder, Elisa Oyj.

– Utvecklingen mot ökad mobilitet går fort och våra kunder ställer högre krav på Pan-nordiska lösningar. Vår starka närvaro i Sverige, Danmark och Norge kompletteras nu med ett närmre samarbete på den finska marknaden, vilket vi är mycket nöjda med, säger Morten Karlsen Sørby, ansvarig för Telenors verksamhet i Norden.

Finska företag mest mobila
I en nyligen genomförd undersökning bland nordiska företag* uppger 6 av 10 beslutsfattare att konjunkturavmattningen inte påverkar investeringar i mobilkommunikation; en majoritet räknar med att investeringarna i mobilkommunikation kommer att hålla samma nivå eller öka under 2009, jämfört med 2008. Finland är det land som utmärker sig, både när det handlar om framtidstro och konkreta satsningar som främjar ett mobilt arbetssätt. Finländarna leder klart i användning av mobila verktyg och tror också att behovet av mobilt arbete kommer att fortsätta öka under de kommande två åren.

*Källa: Nordic Mobility Report 2009 (www.telenor.se/press).