Telenor och Mobiento prisas för mobil kampanj

- samarbete med Läkare Utan Gränser ger prestigefylld MMA Award

Telenor och mobilbyrån Mobiento har tilldelats priset "Best Use of Mobile Marketing - Promotion" vid MMA Global Awards, den internationella tävlingen för bästa mobilkampanjer. Telenor och Mobiento vinner priset för projektet "Mobilsupporter", en tjänst utvecklad i samarbete med organisationen Läkare Utan Gränser.

Varje år uppmärksammar Mobile Marketing Association (MMA), den globala intresseorganisationen för mobil marknadsföring, ett antal initiativ inom mobil marknadsföring som på olika sätt utmärkt sig; under nattens prisutdelning i Los Angeles tilldelades mobilbyrån Mobiento och Telenor priset "Best use of Mobile Marketing - Promotion".

- Det är mycket smickrande att det här initiativet uppmärksammas på det här sättet. Den här kampanjen visar på de många möjligheter till interaktivitet som kan skapas med hjälp av mobila tjänster, säger Johan Dennelind, Marknadsdirektör för Telenor Sverige.

Tjänsten lanserades 2007 av Telenor i samarbete med Läkare Utan Gränser Sverige. Fältarbetare i krisdrabbade länder har dokumenterat sin arbetsvecka i videodagböcker som mobilanvändare kan beställa till sin telefon; utöver det kan användare bli månadsgivare, så kallad "Mobilsupporter", eller skänka en engångssumma.

- Det är väldigt kul att få priset för ett initiativ som för verkligheten i krisområden där Läkare Utan Gränser arbetar närmare människor i Sverige. Vi har i flera aktiviteter arbetat med mobilen som kanal för att nå nya målgrupper och är mycket nöjda, säger Therese Engström, insamlingsansvarig på Läkare Utan Gränser.

Mobilbyrån Mobiento har levererat kreativ utformning och koncept samt den underliggande tekniken till "Mobilsupporter" som finansierats av Telenor Sverige som en del av företagets övergripande samarbete med Läkare Utan Gränser.
Webb: lakareutangranser.se/mobil. Mobil: mobil.lakareutangranser.se.

Telenors Presstjänst, +46 8 4100 7555
Frans Borgstrand, Projektledare Mobiento, +46 730 511024