Telenor öppnar upp för fler mobila miljonärer

Telenor vill få igång den mobila tjänsteutvecklingen i Sverige. Därför startas nu Mobilstart - ett helt nytt verktyg som utan kostnad hjälper entreprenören komma igång. Med slopande av start- och månadsavgifter och två tredjedelar kvar av intäkterna ska Telenor attrahera nya innehållsleverantörer till det mobila nätet.

I Norge spenderar mobilanvändarna 5-6 gånger mer pengar i månaden på mobila tjänster och antalet entreprenörer som lyckats bli rika på mobila idéer är lika många som antalet svenskar som lyckats på Internet.

- Internationellt är mobila tjänster en växande miljardmarknad. Eftersom alla har en mobil i fickan och många idéer finns, måste det helt enkelt bli enklare och billigare att komma igång. Om alla operatörer sänker barriärerna till marknaden kan både vi och entreprenörerna tjäna mer pengar. Förhoppningsvis kommer vi att få minst lika många mobila miljonärer som i Norge, säger Johan Lindgren, VD för Telenor.

Som svar på problemet lanserar Telenor i dagarna Mobilstart - en helt ny tjänst för mobila entreprenörer. Via Mobilstart kan man lika enkelt som att lägga in en annons på Blocket, bygga sin en egen mobiltjänst helt utan kostnad. Mobilstart öppnar marknaden till samtliga operatörer, sammanlagt 9,3 miljoner potentiella kunder.

- Vi operatörer har oss själva att skylla för att de mobila tjänsterna inte tagit fart. Det har varit dyrt och krångligt att starta en mobil tjänst. Vill man ha avtal med samtliga operatörer har den fasta avgiften varit nära 40 000 kronor per månad. Nu startar vi Mobilstart som radikalt ska förbättra det entreprenöriella klimatet för mobila tjänster, säger Daniel Dersén, ansvarig för Mobilstart på Telenor.

Mobilstart: Starta en egen tjänst på fem minuter
På Mobilstart kan vem som helst starta en mobil tjänst på fem minuter. Det kan vara en fototjänst, grilltips, filmklipp eller spel - fantasin sätter gränserna. Man väljer själv vad tjänsterna ska kosta och man behåller alltid två tredjedelar av intäkterna. På Mobilstart kan tjänsterna byggas med färdiga "plugNplay-applikationer" eller utifrån helt egna lösningar. Telenor tillhandahåller också en färdig betalningskoppling mellan alla operatörer och entreprenören.

Se mer på mobilstart.telenor.se

Daniel Dersén, ansvarig för Telenor Mobilstart