Telenor prisar mobila entreprenörer

- stor bredd bland vinnarna i tävlingen

Vinnarna i Telenors tävling "Mobilize your business" presenterades under torsdagen på Mobilgalan. Tävlingen belönar de bästa idérna för att utveckla en verksamhet genom mobila tjänster. Intresset har varit stort och bidragen speglar möjligheter att utnyttja mobila tjänster i en rad olika branscher.

Vinnarna är Polarn O. Pyret, kocken Erik Brännström och Körberg Schottenius Partners.

Som Mobilgalans huvudsponsor har Telenor skapat en separat tävlingskategori med utgångspunkt i tjänsten Mobilstart. I tävlingen har svenska företag uppmanats att skicka in idéer om hur deras verksamhet kan utvecklas genom användning av mobila tjänster.

1:a pris: Mobil önskelista från Polarn O. Pyret
Polarn O. Pyret har presenterat en innovativ idé med en tydlig nytta och målgrupp. Föräldrar skriver en önskelista via www.polarnopyret.se; listan görs sedan tillgänglig för släkt och vänner som, genom ett SMS, får den direkt till mobilen när de står i en Polarn-butik. Tjänsten driver inte bara försäljning utan skapar även ett mervärde för rådvilla presentköpare.

2:a pris: Mobila mattjänster från kocken Erik Brännström
Den innovative kocken Erik Brännström från Skellefteå har utvecklat ett antal mobila tjänster. "Dagens recept" via SMS, en mat-ordlista på fem språk, praktisk när man sitter där på semestern och undrar vad fisk heter på spanska, samt "Fråga kocken" som ger information och receptförslag utifrån råvaror man har i kylen eller ser i butiken.

3:e pris: Supportpåminnelse via SMS från Körberg Schottenius Partners
Körberg Schottenius Partners sköter supporten åt ett antal företag. Med timanställda medarbetare som ofta sitter hemma och jobbar vill de med sin SMS-tjänst påminna att passet börjar och att de ska logga in på intranätet. Om inloggning inte sker skickas ett SMS till närmsta chef som då ges en chans att säkerställa bemanningen.

- Vi är väldigt glada över alla goda mobila affärsidéer som skickades in, och lite överraskade över bredden. Ett etablerat företag som Polarn O. Pyret levererade en kanontjänst som småbarnsföräldrar direkt kan ta till sig. SMS-påminnelsen för supportbemanning kan göra stor nytta som internt planeringsverktyg. Dessutom visar kocken Erik att entreprenörskap bygger på smarta idéer, inte stora resurser, säger Daniel Dersén, ansvarig för Telenor Mobilstart.

Bidragen har bedömts utifrån hur innovativ tjänsten är; hur mycket värde den skapar samt hur stora förutsättningar den har att lyckas. Idéerna förverkligas genom Telenors verktyg Mobilstart, med körklara applikationer för mobila tjänster och integration med alla operatörer. Vinnarna delar på presentkort värda 70 000 kronor på Telenor Stores.

Daniel Dersén, ansvarig för Telenor Mobilstart.
daniel.dersen@telenor.com +46 708 47 04 84