Telenor Sverige förvärvar Canal Digital Kabel-TV

Telenor Sverige och Canal Digital Sverige har tecknat avtal om övertagande av Canal Digital Kabel-TV, ett dotterbolag till Canal Digital Sverige. Bolaget bedriver verksamhet inom kabel- och IP-TV och levererar idag TV-tjänster till cirka 220 000 hushåll. Genom avtalet breddar Telenor utbudet av TV-tjänster på den svenska marknaden.

Telenor Sveriges satsningar på bredbandstjänster via fastnätet fortsätter. Under det senaste halvåret har en omfattande modernisering av nätinfrastrukturen genomförts och i förra veckan offentliggjordes bildandet av en ny kommunikationsoperatör, Open Universe, i syfte att erbjuda öppna nätlösningar till landets fastighetsägare.

Vi gör nu flera stora satsningar på fastnätssidan både vad gäller infrastruktur och tjänsteutbud och Canal Digitals kabel-TV verksamhet är en viktig pusselbit för att skapa ett större utbud via fler plattformar. I kombination med Bredbandsbolagets prisade bredbandstjänster stärker vi vårt erbjudande samtidigt som vi breddar kundbasen, säger Lars-Åke Norling, VD Telenor Sverige.

Vi är mycket glada över den här försäljningen som innebär att vår kabel-TV verksamhet blir del av en stark aktör med höga ambitioner för den svenska marknaden. Vi kan nu fortsätta utvecklingen av vår verksamhet som en renodlad paraboloperatör i linje med vår nordiska strategi, säger Mats Almgren, VD Canal Digital Sverige.

Om Canal Digital Sverige
Canal Digital är Nordens största distributör av TV och distribuerar TV över alla plattformar; satellit, kabel, bredband och marknätet. Företaget distribuerar drygt 100 TV-kanaler, interaktiva tjänster och spel. 25 procent av TV-hushållen i Norden, drygt tre miljoner, tar emot TV-signaler direkt eller indirekt från Canal Digital. Företaget ägs helt av Telenor och är den av affärsområdet Telenor Broadcast med har verksamhet i Norge, Sverige, Danmark och Finland.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com