Telenor utökar leverans till Eniro

Sökföretaget Eniro har ingått ett nytt, utökat avtal med Telenor om mobila växel- och kommunikationslösningar. Avtalet löper över tre år och omfattar Eniros verksamheter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Därmed stärker Telenor positionen som ledande leverantör av nordiska lösningar.

Telenor har sedan tidigare ett helhetsansvar för Eniros interna kommunikationsnätverk, WAN (Wide Area Network), i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen. Det nya treåriga avtalet innebär att Telenor kommer att leverera all mobilkommunikation till Eniros anställda. Samtidigt inleds en modernisering av Eniros växelpark i Sverige, Norge och Danmark till nätcentriska, mobila växlar som del av en integrerad strategi för Unified Communications (UC).

- Det är naturligtvis glädjande att Eniro valt att utöka sitt samarbete med oss. Med vår integrerade lösning får Eniro en och samma leverantör för samtliga länder, vilket medför en enklare administration och likvärdiga priser. Samtidigt får de anställda tillgång till ett avancerat arbetssätt där fast-, IP- och mobilkommunikation integreras med ökade möjligheter till mobilt arbetssätt, säger Mats Lundquist affärsområdeschef Företag, Telenor Sverige.

Journalister når Presstjänsten på 08-41 00 75 55 eller press@telenor.com

Om Telenor
Telenor Sverige är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster vars nät täcker 99 procent av landets befolkning. I Telenor Sverige ingår även Bredbandsbolaget och Glocalnet. Tillsammans har de över 2 miljoner abonnenter, en årsomsättning på 11 304 miljoner kronor (2010) och cirka 2200 anställda. Läs mer på: www.telenor.se

Telenor-koncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele-, data- och media. Utöver mobilverksamhet på 11 marknader i Norden, Central- och Östeuropa samt Asien har koncernen 39,6 procents ägarandel i VimpelCom Ltd. med verksamhet på 10 marknader. Telenor-koncernen är en av världens största mobiloperatörer med 120 miljoner mobilabonnemang i sina konsoliderade verksamheter (Q1 2011), en årsomsättning på 95 miljarder norska kronor (2010) och cirka 32 900 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL). Läs mer på www.telenor.com